Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu wiedzy uczniów nauczania zintegrowanego na temat budowy książek dla dzieci. Próbę stanowiło 3008 osób, uczęszczających do klas I-III oraz zamieszkujących obszary miejskie i wiejskie trzech województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz wielkopolskiego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większe znaczenie miały dla ankietowanych uczniów ilustracje niż spis treści i okładka książki. Na podstawie zgromadzonego materiału nie odnotowano wpływu wieku badanych na zróżnicowanie ich wiedzy na temat budowy książki dla dzieci. Analiza danych pozwoliła wykazać również, że respondentów ze środowisk wiejskich cechowała wyższa (w porównaniu z respondentami ze środowisk miejskich) wartość wskaźnika kompetencji w większości rozpatrywanych zakresów. Ustalono ponadto, że wskaźnik kompetencji osiągnął najwyższą wartość, gdy wiadomości zgromadzone przez uczniów na podstawie okładek, ilustracji i spisu treści książek mogły podlegać ocenie w zakresie wcześniej znanych już treści. |