BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci niedostosowane społecznie w szkole
Data: [1997]
Badacz: Krzysztof Zajączkowski
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą funkcjonowanie w roli ucznia różnicuje osoby niedostosowane społecznie od rówieśników. Za objawy niedostosowania społecznego uznano wagary, ucieczki z domu, agresję fizyczną i słowną, kradzieże, oszustwa, spożywanie alkoholu, odurzanie się itp. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – najpierw zidentyfikowano dzieci niedostosowane społecznie, następnie zaś dokonano pomiaru zmiennych charakteryzujących funkcjonowanie dzieci w roli ucznia (postępy w nauce, zachowanie na terenie szkoły). W badaniu wykorzystano Listę Zachowań własnej konstrukcji (Zajączkowski, 1997), Arkusz Diagnostyczny D.H. Scotta w wersji Dziecko w szkole (Konopnicki, 1971), testy socjometryczne Moreno i Zgadnij kto? oraz analizę dokumentacji szkolnej. Z grupy 1100 uczniów krakowskich szkół podstawowych wytypowano 165 osób niedostosowanych społecznie, w tym 124 chłopców i 41 dziewcząt. Analiza zebranego materiału badawczego pozwoliła potwierdzić słuszność hipotezy – funkcjonowanie uczniów w szkole różnicowało dzieci niedostosowane społecznie od ich rówieśników. Dzieci niedostosowane społecznie osiągały znacznie gorsze osiągnięcia w nauce – 67,9% osiągnęło średnią ocen pod koniec semestru poniżej 3,5 (w porównaniu z 26,5% w grupie kontrolnej), a 3,6% miało średnią powyżej 4 (w porównaniu z 31,6% w grupie kontrolnej). Uczniowie ci byli również negatywnie postrzegani przez nauczycieli i rówieśników – 80,6% z nich było izolowanych lub odrzucanych, 14,55% miało status przeciętny, 1,8% było niezrozumianych, a 3% zostało zaakceptowanych przez rówieśników. W grupie kontrolnej odsetki te wynosiły odpowiednio 27,4%, 44%, 6,9% i 21,7%.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, dziecko, ocena uczących się, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła
TESE descriptors: social behaviour, child, evaluation of students, interpersonal relations, teacher-student relation, school
Publikacje:
  • Zajączkowski, K. (1998). Dzieci niedostosowane społecznie w szkole. Nowa Szkoła, 7(565), 21-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"