BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci niepełnosprawne umysłowo w percepcji ich pełnosprawnych rówieśników
Instytucja:
Data: 1993 – 1994
Badacz: Elżbieta Minczakiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie, w jaki sposób pełnosprawni uczniowie postrzegają swoich niepełnosprawnych rówieśników. Próbowano stwierdzić, jak na postrzeganie niepełnosprawnych wpływają następujące zmienne: wiek, płeć i wiedza na temat upośledzenia umysłowego, a także w jakim stopniu na postawy dzieci wpływają wzory postępowania dorosłych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą wywiadu, technikami socjometrycznymi i obserwacją. W badaniu uczestniczyło 300 uczniów dobranych losowo, z klas II–VII, uczących się w powszechnych szkołach podstawowych, w których istniały klasy integracyjne. 10% respondentów pochodziło z rodzin inteligenckich, 20% z chłopskich, a 70% z robotniczych. Wskaźnik akceptacji w grupie badanych od ośmiu do 12 lat wyniósł 1,7, a wskaźnik odrzucenia – 7,2 (poziom istotności p < 0,01). Okazało się, że starsza młodzież jest bardziej tolerancyjna wobec niepełnosprawnych rówieśników – wskaźnik akceptacji w grupie 13–15 lat wyniósł 2,4, a wskaźnik odrzucenia – 3,2 (różnica nieistotna statystycznie). Młodzież czerpie wiedzę na temat osób upośledzonych umysłowo przede wszystkim od rodziców (53%), a w dalszej kolejności od kolegów (25%), nauczycieli (7,33%), z mass mediów (4,33%). Zdaniem 30,33% respondentów upośledzenie umysłowe jest nieuleczalną chorobą psychiczną i wymaga leczenia psychiatrycznego. W opinii 19% uczniów upośledzenie jest ciężkim kalectwem umysłowym. 24,33% badanych niewiele wiedziało na temat upośledzenia umysłowego. 26,34% uczniów nie umiało wypowiedzieć się na ten temat. 43% respondentów było pozytywnie nastawionych wobec niepełnosprawnych rówieśników. 15% jednak wypowiadało się na ich temat zdecydowanie negatywnie. 25,3% badanych uznało swój stosunek z osobami upośledzonymi za okazjonalny. 35,3% uczniów było w pełni gotowych, by pomagać osobom niepełnosprawnym. 27% jednak byłoby zdolnych do takiej pomocy tylko czasami, a 20,7% nigdy nie pomagałoby upośledzonym. Wśród osób przejawiających negatywny stosunek wobec upośledzonych 12 uczniów uznało niepełnosprawnych za osoby niepoczytalne.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, klasa, atmosfera w klasie, relacje interpersonalne, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce
TESE descriptors: disability, intellectual disability, class, classroom climate, interpersonal relations, special educational needs, learning difficulty
Publikacje:
  • Minczakiewicz, E. (1997). Dzieci niepełnosprawne umysłowo w percepcji ich pełnosprawnych rówieśników. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 8, 393 -405.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"