Abstrakt: |
Przedmiotem badania były umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela w klasach nauczania początkowego. W badaniu uczestniczyło 350 nauczycieli z województw: bielsko-bialskiego, częstochowskiego, katowickiego, kieleckiego, krośnieńskiego, piotrkowskiego oraz rzeszowskiego. W badanej populacji były same kobiety, Respondentki poproszono o wymienienie w układzie rangowym umiejętności teoretycznych i praktycznych niezbędnych do wykonywania zawodu. 120 nauczycielek uważało, że najważniejsza w nauczaniu początkowym jest wiedza psychologiczna, 100 osób wybrało wiedzę pedagogiczną, 80 – wiedzę metodyczną, 30 – umiejętności samokształcenia, 20 – zainteresowania zawodowe. Wśród umiejętności praktycznych znalazły się: organizacja (60 wskazań), umiejętności artystyczne (60 wskazań), umiejętność nawiązywania kontaktu z dzieckiem (60 wskazań), umiejętność przekazywania wiedzy (50 wskazań), wiązanie teorii z praktyką (40 wskazań), stosowanie pomocy dydaktycznych (30 wskazań). Niektóre nauczycielki wymieniały także: serdeczność, uśmiech, takt pedagogiczny, szacunek wobec dziecka. 100 respondentek stwierdziło, że do rozwijania się w zawodzie nauczyciela przyczynia się samokształcenie, 70 – praktyka zawodowa, 70 – mała liczebność klasy, 50 – dobre warunki bytowe, 40 – optymalna liczba godzin pracy, 20 – własna praca twórcza. |