BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niezbędne umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela klas I-III
Data: 1996
Badacz: Piotr Kowolik, Michał Pindera
Abstrakt:

Przedmiotem badania były umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela w klasach nauczania początkowego. W badaniu uczestniczyło 350 nauczycieli z województw: bielsko-bialskiego, częstochowskiego, katowickiego, kieleckiego, krośnieńskiego, piotrkowskiego oraz rzeszowskiego. W badanej populacji były same kobiety, Respondentki poproszono o wymienienie w układzie rangowym umiejętności teoretycznych i praktycznych niezbędnych do wykonywania zawodu. 120 nauczycielek uważało, że najważniejsza w nauczaniu początkowym jest wiedza psychologiczna, 100 osób wybrało wiedzę pedagogiczną, 80 – wiedzę metodyczną, 30 – umiejętności samokształcenia, 20 – zainteresowania zawodowe. Wśród umiejętności praktycznych znalazły się: organizacja (60 wskazań), umiejętności artystyczne (60 wskazań), umiejętność nawiązywania kontaktu z dzieckiem (60 wskazań), umiejętność przekazywania wiedzy (50 wskazań), wiązanie teorii z praktyką (40 wskazań), stosowanie pomocy dydaktycznych (30 wskazań). Niektóre nauczycielki wymieniały także: serdeczność, uśmiech, takt pedagogiczny, szacunek wobec dziecka. 100 respondentek stwierdziło, że do rozwijania się w zawodzie nauczyciela przyczynia się samokształcenie, 70 – praktyka zawodowa, 70 – mała liczebność klasy, 50 – dobre warunki bytowe, 40 – optymalna liczba godzin pracy, 20 – własna praca twórcza.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, umiejętności zawodowe, osobowość, nauczyciel, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kwalifikacje zawodowe, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: teaching profession, skill, personality, teacher, in-service teacher training, vocational qualification, teaching qualification, competence, generalist teacher
Publikacje:
  • Kowolik, P. i Pindera, M. (1998). Niezbędne umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela klas I-III w dochodzeniu do mistrzostwa w świetle badań. Nauczyciel i Szkoła, 1, 74-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"