BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 2011 – 2012
Badacz: Jan Burski, Agnieszka Chłoń-Domińczak, Paweł Fronczak, Adrian Kurowicki, Anna Maliszewska, Marta Palczyńska, Michał Rokicki, Maja Rynko, Piotr Śpiewanowski, Marcin Szewczyk, Katarzyna Wądołowska, Piotr Zimolzak, Mateusz Żółtak
Abstrakt:

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC miało zidentyfikować i zmierzyć kompetencje dorosłych, będące podstawą sukcesu indywidualnego oraz sukcesu gospodarczego i społecznego państw uczestniczących w programie. Badanie zrealizowano w 24 krajach na przełomie lat 2011/2012. Głównymi celami badania były: ocena poziomu umiejętności osób w wieku 16-65 lat w zakresie rozumienia czytanego tekstu, rozumowania matematycznego oraz znajomości podstawowych aplikacji komputerowych (TIK); ocena wykorzystania posiadanych umiejętności i kwalifikacji w pracy zawodowej; ocena wpływu kompetencji na sukces indywidualny i społeczno-gospodarczy kraju; ocena efektywności systemu edukacji i uczenia się przez całe życie. Nowatorstwo PIAAC polegało na jego skali – przebadano łącznie 166 tysięcy, w tym w Polsce ponad pięć tysięcy osób – oraz na zastosowanych narzędziach, które umożliwiły obiektywną ocenę umiejętności posiadanych przez respondentów. Badanie przeprowadzono metodą CAPI, a test umiejętności respondenci wykonywali samodzielnie. W przypadku zadań kognitywnych była możliwość wypełnienia testu w formie papierowej. Kwestionariusz osobowy posłużył zebraniu danych demograficznych. Poziom umiejętności Polaków w wieku od 16 do 65 lat jest niższy w porównaniu z przeciętnym poziomem umiejętności pozostałych badanych z krajów OECD (267 punktów wobec 273 – w zakresie rozumienia tekstu; 260 punktów wobec 269 – w zakresie rozumowania matematycznego). Ponadto odnotowano niski poziom wykorzystywania TIK przez Polaków (38%). Odsetek respondentów charakteryzujących się wysokim poziomem tej umiejętności wynosił jedynie 19%. Dodatkowo zaobserwowano, że w Polsce w dziedzinie rozumienia tekstu kobiety osiągały lepsze wyniki (sześć pkt różnicy) niż mężczyźni. Stwierdzono również, że mieszkańcy miast wypadli lepiej niż mieszkańcy wsi (odsetek osób z niskim poziomem rozumienia tekstu zamieszkujących miasta powyżej 500 tysięcy wynosił 10%, a osób zamieszkujących tereny wiejskie – 25%). Osoby młode (16-24 lata) osiągnęły wyższe niż przeciętne wyniki wszystkich osób dorosłych, a różnice między generacjami w Polsce okazały się jednymi z większych. Ponadto ujawniono zróżnicowanie polskich studentów – najsłabsze wyniki uzyskały osoby studiujące pedagogikę, najwyższe – studenci zdrowia i opieki społecznej oraz nauk przyrodniczych, matematyki i informatyki (różnice wynosiły 20-30 punktów).

Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, kompetencje, alfabetyzacja dorosłych, alfabetyzacja komputerowa, technologia informacyjno-komunikacyjna, czytanie, umiejętności podstawowe, rozumienie, rozumowanie
TESE descriptors: adult education, competence, adult literacy, computer literacy, ICT, reading, basic skills, comprehension, reasoning
Publikacje:
  • Rynko, M. (red.). (2013). Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"