Abstrakt: |
Przedmiotem badania był system wartości nauczycieli studiujących zaocznie. W badaniu uczestniczyło 70 nauczycielek studiujących pedagogikę wczesnoszkolną na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. 70% badanych stanowiły osoby poniżej 30. roku życia, 82,85% respondentek przepracowało w szkole mniej niż 10 lat. Kwestionariusz wykorzystany w badaniu składał się z dwóch list po 20 wartości, ocenianych przez respondentki w dwóch aspektach: stopień akceptacji oraz poczucie realizacji. Skala składała się z siedmiu stopni (7 – w bardzo dużym stopniu, 1 – w bardzo małym albo żadnym stopniu). W systemie wartości respondentek najwyżej cenione były (ze względu na stopień akceptacji): dobro moralne (6,03), miłość (5,97), pokój (5,82), rodzina (5,75), zdrowie (5,64). Wartości najmniej cenione przez nauczycielki to: władza (1,92), wygodne życie (1,94), pozycja społeczna (2,74), spryt życiowy (3,00). Ze względu na poczucie realizacji najwyżej w systemie wartości nauczycielek znalazły się: wykształcenie (5,78), rodzina (5,14), miłość (4,74), dobro moralne (4,65), mądrość (4,54), praca zawodowa i szacunek (po 4,41). Najmniejszy stopień poczucia realizacji badane wskazały dla takich wartości jak: władza (1,92), patriotyzm i spokój wewnętrzny (po 2,25), wygodne życie (2,97), poznanie świata (3,00). Wysokie poczucie realizacji wartości wykształcenia wynikało z tego, że w trakcie badania respondentki studiowały. Słaba realizacja potrzeby kontaktów towarzyskich i poznawania świata wynikała z obciążenia pracą i codziennymi troskami. Wyniki badania pokazały, że w odczuciu nauczycielek znacznie niższe jest poczucie realizacji wybranych wartości niż ich akceptacja, zwłaszcza jeśli chodzi o: dobro moralne, spokój wewnętrzny, samodzielność, miłość. |