BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System wartości młodzieży na przykładzie studentów
Instytucja:
Data: październik 2011 – listopad 2011
Badacz: Agnieszka Komorowska, Sylwia Komorowska
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażowy, a jego celem było określenie wartości wyznawanych przez młodzież uczącą się w szkołach wyższych. Badaniem objęto 50 studentów studiów stacjonarnych Politechniki Łódzkiej z kierunku: mechatronika i computer science oraz 50 studentek studiów stacjonarnych Uniwersytetu Łódzkiego z filologii angielskiej. Wszyscy respondenci byli w wieku 22 lat oraz pochodzili z Łodzi. Ostatecznie do analizy zakwalifikowano 33 ankiety z pierwszej grupy i 33 z drugiej. Do pomiaru wartości zastosowano Skalę Wartości Schelerowskich (SWS). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najwyżej w hierarchii wartości młodzież umieściła wartości hedonistyczne (dostatnie życie, miłość erotyczna, posiadanie, przyjemność, radość życia, wygoda, wypoczęcie, życie pełne wrażeń). Wśród kobiet zajęły one pozycję równą 6,64, a wśród mężczyzn – 6,0. Najmniej ceniono wartości święte (Bóg, wiara, zbawienie, życie wieczne, kraj, naród, ojczyzna, niepodległość, państwo, patriotyzm). Wśród kobiet zajęły one miejsce 4,45, a wśród mężczyzn – 3,82. Obie grupy badanych były najbardziej zgodne co do oceny wartości estetycznych – w obu przypadkach zajęły one miejsce przedostatnie w hierarchii wartości. Na drugim miejscu wśród studentek znalazły się wartości moralne (dobroć, honor, miłość bliźniego itp.), na trzecim zaś wartości prawdy (inteligencja, logiczność, mądrość itp.). Wśród studentów drugie miejsce zajęły wartości prawdy, trzecie zaś – wartości witalne (odporność na zmęczenie, siła fizyczna, sprawność itp.).

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, uniwersytet, płeć, wartości obywatelskie, postawa
TESE descriptors: student, higher education, universty, gender, civic values, attitude
Publikacje:
  • Komorowska, A. i Komorowska, S. (2012). System wartości młodzieży na przykładzie studentów – raport z badań pilotażowych. Kwartalnik Edukacyjny, 4(71), 32-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"