BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudna droga do Europy przez program Sokrates-Erasmus
Instytucja:
Data: 1997
Badacz:
Abstrakt:

Celem ankiety było określenie poziomu zainteresowania uczelni wyższych przystąpieniem do programu Sokrates-Erasmus. Badaniem objęto 208 uczelni państwowych oraz 35 niepaństwowych. Wyniki badania ujawniły, że wśród uczelni państwowych 41 wprowadziło system punktów ECTS na co najmniej jednym wydziale, 78 zamierzało wprowadzić system w najbliższej przyszłości, a 89 nie miało takich planów. Najbardziej zaawansowane w pracach nad wprowadzeniem kredytów były uniwersytety koordynowane w ramach wspólnego programu przez Uniwersytet Warszawski, w tym szczególnie kierunki: chemia, biologia, biotechnologia i geografia. Najbardziej skomplikowana sytuacja występowała na politechnikach, w tym szczególnie na Politechnice Warszawskiej (wprowadzono system kredytowy na czterech wydziałach, pięć nie zamierzało go wprowadzić). W najbardziej początkowej fazie procesu wprowadzania punktów ECTS znajdowały się uczelnie medyczne, pedagogiczne, muzyczne, plastyczne, teatralne i filmowe, wychowania fizycznego oraz wojskowe, przy czym w ramach każdego typu uczelni sytuacja była nieco odmienna. Problemy zgłaszane przez uczelnie koncentrowały się wokół konieczności prowadzenia badań studyjnych lub aplikacji na wybranych fragmentach procesu dydaktycznego oraz zdobycia dodatkowych informacji na temat założeń i zalet systemu kredytowego. Wśród uczelni prywatnych cztery wprowadziły ECTS na co najmniej jednym wydziale (Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie, Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu, Bielska Wyższa Szkoła Biznesu, Wyższa Szkoła Języków Obcych i Ekonomii w Częstochowie). 12 uczelni prywatnych planowało uczestnictwo w systemie kredytowym, 18 nie miało takiego zamiaru.

Deskryptory TESE: Unia Europejska, uniwersytet, szkoła wyższa, Proces Boloński, student, mobilność studentów
TESE descriptors: European Union, universty, higher education, Bologna Process, student, student mobility
Publikacje:
  • Toeplitz, Z. (1997). Trudna droga do Europy przez program Sokrates-Erasmus. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 10, 98-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"