Abstrakt: |
Celem ankiety było określenie poziomu zainteresowania uczelni wyższych przystąpieniem do programu Sokrates-Erasmus. Badaniem objęto 208 uczelni państwowych oraz 35 niepaństwowych. Wyniki badania ujawniły, że wśród uczelni państwowych 41 wprowadziło system punktów ECTS na co najmniej jednym wydziale, 78 zamierzało wprowadzić system w najbliższej przyszłości, a 89 nie miało takich planów. Najbardziej zaawansowane w pracach nad wprowadzeniem kredytów były uniwersytety koordynowane w ramach wspólnego programu przez Uniwersytet Warszawski, w tym szczególnie kierunki: chemia, biologia, biotechnologia i geografia. Najbardziej skomplikowana sytuacja występowała na politechnikach, w tym szczególnie na Politechnice Warszawskiej (wprowadzono system kredytowy na czterech wydziałach, pięć nie zamierzało go wprowadzić). W najbardziej początkowej fazie procesu wprowadzania punktów ECTS znajdowały się uczelnie medyczne, pedagogiczne, muzyczne, plastyczne, teatralne i filmowe, wychowania fizycznego oraz wojskowe, przy czym w ramach każdego typu uczelni sytuacja była nieco odmienna. Problemy zgłaszane przez uczelnie koncentrowały się wokół konieczności prowadzenia badań studyjnych lub aplikacji na wybranych fragmentach procesu dydaktycznego oraz zdobycia dodatkowych informacji na temat założeń i zalet systemu kredytowego. Wśród uczelni prywatnych cztery wprowadziły ECTS na co najmniej jednym wydziale (Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie, Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu, Bielska Wyższa Szkoła Biznesu, Wyższa Szkoła Języków Obcych i Ekonomii w Częstochowie). 12 uczelni prywatnych planowało uczestnictwo w systemie kredytowym, 18 nie miało takiego zamiaru. |