BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studia stacjonarne i niestacjonarne – aspekty ilościowe oraz jakościowe
Data: kwiecień 1996
Badacz: Maria Wójcicka
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę opinii nauczycieli akademickich zatrudnionych na uczelniach podległych Ministerstwu Edukacji Narodowej na temat warunków realizacji kształcenia na różnego typu studiach, mechanizmów i procedur sprzyjających zapewnianiu wysokiej jakości kształcenia oraz stosunku do idei związanej ze stworzeniem krajowego systemu przeglądu jakości kształcenia. Badanie miało charakter ankietowy i objęto nim próbę kwotową wynoszącą 814 osób. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że w opinii nauczycieli akademickich do pozytywnych czynników zmian w szkolnictwie wyższym w stosunku do lat 80. należały: 1) unowocześnienie technologii kształcenia, łatwiejszy dostęp do komputerów i literatury fachowej – częściej wskazywali tę odpowiedź respondenci z uczelni ekonomicznych (66%) niż uniwersytetów i wyższych szkół pedagogicznych (20%); 2) unowocześnienie programów kształcenia – znów najczęściej udzielali tej odpowiedzi badani z uczelni ekonomicznych (58%), najrzadziej zaś z uczelni pedagogicznych (16%). Jednocześnie zwracano uwagę na zjawiska charakterystyczne dla systemu kształcenia masowego, czyli liczniejsze grupy, ograniczenie indywidualnego kontaktu ze studentem itp. Więcej wskazań w tym zakresie udzielili nauczyciele zatrudnieni na uniwersytetach (35%). Ponad połowa badanych uważała, że obciążenie dydaktyczne przekraczało pensum w skali roku akademickiego (ogółem 65%, uczelnie pedagogiczne – 80%, uniwersytety – 49%). 31% badanych uznało, że stopień przygotowania osób przyjętych na studia się pogorszył. Zdanie takie wyrażali szczególnie badani z uczelni rolniczych (48%) i technicznych (40%). Jedynie 13% respondentów uważało, że poziom ten uległ poprawie, a dominowali wśród nich nauczyciele z uczelni ekonomicznych (29%). Oceniając różnice między studentami studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, podkreślano najczęściej właśnie gorszy poziom przygotowania tych drugich (24%). Zanotowano wyraźną różnicę w dostępności programów kształcenia między studentami stacjonarnymi i niestacjonarnymi w przypadku kierunków rolniczych i technicznych. Różnica ta była mniejsza na studiach prawnych, społecznych i humanistycznych, jednak badani podkreślali, że nie znajdowało to potwierdzenia w równości warunków kształcenia. Do najczęściej wskazywanych czynników utrudniających utrzymanie wysokiego poziomu kształcenia należały czynniki finansowe (45,1%) i niskie pensje nauczycieli, co wiązało się z koniecznością szukania dodatkowych źródeł dochodów (35,8%). Najrzadziej wskazywano braki w wykształceniu studentów, wyniesione ze szkoły średniej (8,7%).

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, uniwersytet, opłaty za naukę, studia wyższe, nauczyciel
TESE descriptors: student, higher education, universty, tuition fees, higher education course, teacher
Publikacje:
  • Wójcicka, M. (1997). Studia stacjonarne i niestacjonarne – aspekty ilościowe oraz jakościowe. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 9, 106-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"