BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc wobec dziecka. Reakcje środowisk szkolnych
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Ewa Jarosz, Andrzej Radziewicz-Winnicki
Abstrakt:

Celem badania było rozpoznanie występujących wśród przedstawicieli środowisk szkolnych i przedszkolnych wzorów szeroko rozumianych reakcji na nadużycia wobec dzieci w rodzinie. Badaniem objęto reprezentatywną próbę 1429 przedstawicieli środowisk szkolnych z województwa katowickiego, wybraną w drodze doboru warstwowo-losowego: 720 nauczycieli, 342 nauczycieli przedszkoli, 105 pedagogów szkolnych, 80 dyrektorów, 100 higienistek, 100 nauczycieli wychowania fizycznego. Zastosowano kwestionariusz anonimowej ankiety i uzupełniające wywiady nieskategoryzowane. Stwierdzono, że generalnie wśród badanych przeważało wąskie rozumienie zjawiska przemocy wobec dzieci (55%); szerokie rozumienie prezentowali pedagodzy szkolni (80%) i nauczyciele WF-u (70%); postrzeganie zjawiska w kategoriach definicyjnych było też modyfikowane przez miejsce zamieszkania badanych. W zakresie postrzegania zjawiska przemocy wobec dzieci w kategoriach problemu społecznego w świadomości badanych znajdował odzwierciedlenie problem rozmiarów zjawiska (87,5% postrzegało je jako co najmniej częste); ponad połowa badanych (55,8%) nie potępiała jednak jednoznacznie przemocy wobec dzieci i dopuszczała jej stosowanie w relacjach rodzice – dzieci. Badani przejawiali dużą rezerwę w podejmowaniu bezpośrednich reakcji instrumentalnych, polegających na zgłoszeniu sprawy odpowiednim instytucjom lub organom ścigania (4,7%), na rzecz preferowania zachowań pośrednich, polegających na przekazaniu sprawy innej osobie (62,7%), lub nieformalnych (29,4%). Wiedza badanych na temat różnych aspektów zjawiska przemocy wobec dzieci była niezadowalająca; tylko 8,9% badanych brało udział w zorganizowanych formach kształcenia z tego zakresu; wiedza była zależna od roli zawodowej oraz słabiej od miejsca zamieszkania. Wzory reakcji charakteryzowały się pewną niespójnością; percepcji zjawiska w stosunkowo wąskim rozumieniu, w kategoriach istotnego problemu społecznego, towarzyszyły pewna tolerancja przemocy w relacjach wychowawczych, alarmująco niska wiedza o zjawisku i jego symptomach. Wzory reakcji były najczęściej modyfikowane w znaczącym stopniu przez pełnioną funkcję zawodową, w niektórych przypadkach również przez płeć, rzadziej wiek.

Deskryptory TESE: przemoc, krzywdzenie dzieci, personel medyczny, dyrektor szkoły, kadra pedagogiczna, nauczyciel, dziecko zagrożone
TESE descriptors: violence, child abuse, health service staff, headteacher, teaching staff, teacher, child at risk
Publikacje:
  • Jarosz, E. (1998). Przemoc wobec dziecka. Reakcje środowisk szkolnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"