Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka aspiracji edukacyjnych Polaków. W sondażu wzięło udział 1085 osób. Wśród najpopularniejszych – w opinii respondentów – kursów znalazły się: komputerowy (22% wybrałoby się na takie zajęcia), języka obcego (19%) oraz prawa jazdy (17%). 5% respondentów wybrałoby się na kurs gotowania, 4% na kurs tańca, 3% kroju i szycia, 2% poszukiwania pracy, autoprezentacji, 1% na naukę gry na instrumencie muzycznym, 2% na kurs dobrych manier. 23% badanych nie wyraziło zainteresowania żadnym rodzajem kursów. Zainteresowanie dodatkowymi zajęciami w dużej mierze zależało od statusu materialnego respondenta. Wśród badanych zainteresowanych kursami znalazły się przede wszystkim osoby: poniżej 50. roku życia, z wyższym i średnim wykształceniem, kierownicy, specjaliści, prywatni przedsiębiorcy, pracownicy fizyczno-umysłowi, uczniowie i studenci, robotnicy i bezrobotni, aktywne zawodowo, mieszkańcy największych miast. Na kurs nauki języka obcego wybraliby się przede wszystkim badani pochodzący z dużych miast, żyjący w dobrych warunkach materialnych, pomiędzy 20. a 50. rokiem życia, kierownicy i specjaliści, pracownicy fizyczno-umysłowi, prywatni przedsiębiorcy. Ponad połowa badanych doradziłaby współczesnej młodzieży kurs języka obcego (55%), 54% wysłałoby młodych ludzi na kurs komputerowy, 16% na kurs prawa jazdy, 15% na kurs dobrych manier, 12% poszukiwania pracy i autoprezentacji, 3% kurs tańca, 3% na kurs gotowania. 1% respondentów nie doradziłoby żadnej formy zajęć pozaszkolnych. Osoby o wyższym statusie materialnym zaproponowałyby młodym ludziom kurs języka obcego oraz dobrych manier. |