BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czego (nie) uczy szkoła – refleksje uczniów dorosłych
Instytucja:
Data: maj 2013 – czerwiec 2013
Badacz: Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie pożądane wartości osobiste i relacyjne kształtuje szkoła? O jakie wartości szkoła nie dba lub je skutecznie blokuje? Które z pseudowartości w sposób niezamierzony kształtuje szkoła? W badaniu wzięło udział 125 studentów studiów niestacjonarnych na kierunkach pedagogicznych. W badanej próbie znalazło się 79 kobiet; średnia wieku wynosiła 35,2 roku. Respondentów poproszono o napisanie wypracowania na temat tego, czego nauczyła ich albo nie nauczyła szkoła. Prace poddano analizie jakościowej. Wśród wypowiedzi badanych pojawiały się głosy, że szkoła realizowała cele zarówno dydaktyczne, jak i wychowawcze. Studenci zwracali uwagę, że to właśnie w szkole nauczyli się umiejętności pracy w grupach, odpowiedzialności za podjęte działania, cierpliwości, życzliwości, umiejętności rozpoznawania emocji i potrzeb drugiego człowieka. Badani twierdzili, że szkoła nie nauczyła ich wierności, wytrwałości, zaufania, odwagi wyrażania własnych poglądów, sprzeciwiania się i reagowania na krzywdę innych. Wiele sytuacji szkolnych zmuszało respondentów do obierania postaw niepożądanych, np. do ulegania i bezwzględnego podporządkowania się nauczycielom i grupie. W niektórych wypowiedziach studenci opisywali sytuacje, w których nie mogli liczyć na pomoc nauczycieli. Respondenci zwracali także uwagę, że w szkole musieli obierać różne strategie przetrwania, nie zawsze konstruktywne. Autorki badania wskazują, że nauczanie szkolne powinno m.in. promować autentyczne postawy nauczycieli przy gotowości do zaakceptowania autentycznych zachowań uczniów; troszczyć się o edukację emocjonalną; nagradzać postawy prospołeczne; traktować uczniów podmiotowo.

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, przemoc, przemoc szkolna, relacja nauczyciel – uczeń, postawa, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: classroom climate, violence, bullying, teacher-student relation, attitude, attitude towards school
Publikacje:
  • Domagała-Kręcioch, A. i Majerek, B. (2014). Czego (nie) uczy szkoła – refleksje uczniów dorosłych. e-mentor, 1. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1080
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"