BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czesne na studiach wyższych
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Elżbieta Konarska
Abstrakt:

Celem analizy była charakterystyka tendencji związanych z odpłatnością za studia na rynku edukacji ekonomicznej. W badaniu posłużono się danymi zaczerpniętymi z Informatora o szkołach biznesu w Polsce (za lata 2000 i 2001) wydawanego przez BKKK, stron internetowych uczelni oraz z opracowania B. Minkiewicz Edukacja menedżerska i szkolenia z zakresu zarządzania. W wyniku przeprowadzonej metaanalizy stwierdzono, że na wysokość czesnego mają wpływ: kto kształci oraz w jakim trybie. Wykazano, że wśród uczelni państwowych o wysokim czesnym znalazły się przede wszystkim uniwersytety oraz akademie ekonomiczne (w grupie o niskim czesnym przewagę stanowiły politechniki). Dodatkowo zaobserwowano, że wszystkie uczelnie państwowej pobierające wysokie opłaty za studia (N = 16) pojawiły się przynajmniej w jednym rankingu, a siedem uczelni – we wszystkich. Na podstawie zgromadzonego materiału sformułowano jednak wniosek, że wysokość opłat za studia i liczba kształconych studentów wynika bardziej z polityki prowadzonej przez daną uczelnię niż z innych powodów, jak np. rankingi.

Deskryptory TESE: studia wyższe, szkoła wyższa, rynek edukacyjny, szkolnictwo wyższe, opłaty za naukę
TESE descriptors: higher education course, higher education, education market, higher education, tuition fees
Publikacje:
  • Konarska, E. (2005). Czesne na studiach wyższych. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1, 117-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"