Abstrakt: |
Celem analizy była charakterystyka tendencji związanych z odpłatnością za studia na rynku edukacji ekonomicznej. W badaniu posłużono się danymi zaczerpniętymi z Informatora o szkołach biznesu w Polsce (za lata 2000 i 2001) wydawanego przez BKKK, stron internetowych uczelni oraz z opracowania B. Minkiewicz Edukacja menedżerska i szkolenia z zakresu zarządzania. W wyniku przeprowadzonej metaanalizy stwierdzono, że na wysokość czesnego mają wpływ: kto kształci oraz w jakim trybie. Wykazano, że wśród uczelni państwowych o wysokim czesnym znalazły się przede wszystkim uniwersytety oraz akademie ekonomiczne (w grupie o niskim czesnym przewagę stanowiły politechniki). Dodatkowo zaobserwowano, że wszystkie uczelnie państwowej pobierające wysokie opłaty za studia (N = 16) pojawiły się przynajmniej w jednym rankingu, a siedem uczelni – we wszystkich. Na podstawie zgromadzonego materiału sformułowano jednak wniosek, że wysokość opłat za studia i liczba kształconych studentów wynika bardziej z polityki prowadzonej przez daną uczelnię niż z innych powodów, jak np. rankingi. |