BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W jakich szkołach chcemy się uczyć?
Instytucja:
Data: 23 sierpnia 1996 – 27 sierpnia 1996
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka postaw Polaków wobec różnych rodzajów szkół podstawowych i średnich. W sondażu wzięło udział 468 respondentów, w tym 234 mężczyzn i tyle samo kobiet; 67 osób w wieku poniżej 19. roku życia; 125 badanych z wykształceniem podstawowym, 131 z zasadniczym zawodowym, 162 ze średnim i pomaturalnym oraz 48 z wyższym i wyższym niepełnym. W badanej populacji znalazło się 69 uczniów i studentów. Zapytano badanych (N = 470): Gdyby miał(a) Pan(i) nieograniczone możliwości wyboru, to do jakiej szkoły najchętniej posłał(a)by Pan(i) swoje dziecko/dzieci? 51% wybrałoby szkołę publiczną, tylko 5% społeczną, a 33% prywatną, 11% nie zajęło stanowiska w tej kwestii. Okazało się, że wśród osób preferujących edukację publiczną więcej było badanych deklarujących złą sytuację materialną (62%) swojej rodziny. W grupie tej znalazło się także 59% osób z podstawowym wykształceniem. Szkoły niepubliczne preferowało: 53% mieszkańców średnich miast, 45% mieszkańców dużych miast, 45% osób z wykształceniem średnim i pomaturalnym. 22% badanych wybrałoby szkołę publiczną z powodu bariery finansowej, 13% ufało szkołom publicznym, twierdziło, że są to normalne placówki; 10% z kolei uważało, że szkoły publiczne mają wyższy poziom nauczania, stwarzają uczniom lepsze warunki, pracują tam lepsi nauczyciele (tę samą opinię o szkołach niepublicznych wyraziło 36% respondentów). 16% badanych wybrałoby szkołę niepubliczną, bo lepiej traktuje się w niej uczniów, panują tam partnerskie stosunki, nie ma stresujących sytuacji, nauczyciele poświęcają więcej uwagi uczniom (1% badanych wyraziło taką opinię o szkołach publicznych).

Deskryptory TESE: szkolnictwo podstawowe, szkolnictwo średnie, postawa wobec szkoły, jakość kształcenia, jakość nauczania, kształcenie obowiązkowe, ocena nauczycieli
TESE descriptors: primary education, secondary education, attitude towards school, quality of education, teaching quality, compulsory education, evaluation of teachers
Publikacje:
  • TNS OBOP. (1996). W jakich szkołach chcemy się uczyć? Pobrane z http://obop-arch.tnsglobal.pl/archive-report/id/622
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"