Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka postaw Polaków wobec różnych rodzajów szkół podstawowych i średnich. W sondażu wzięło udział 468 respondentów, w tym 234 mężczyzn i tyle samo kobiet; 67 osób w wieku poniżej 19. roku życia; 125 badanych z wykształceniem podstawowym, 131 z zasadniczym zawodowym, 162 ze średnim i pomaturalnym oraz 48 z wyższym i wyższym niepełnym. W badanej populacji znalazło się 69 uczniów i studentów. Zapytano badanych (N = 470): Gdyby miał(a) Pan(i) nieograniczone możliwości wyboru, to do jakiej szkoły najchętniej posłał(a)by Pan(i) swoje dziecko/dzieci? 51% wybrałoby szkołę publiczną, tylko 5% społeczną, a 33% prywatną, 11% nie zajęło stanowiska w tej kwestii. Okazało się, że wśród osób preferujących edukację publiczną więcej było badanych deklarujących złą sytuację materialną (62%) swojej rodziny. W grupie tej znalazło się także 59% osób z podstawowym wykształceniem. Szkoły niepubliczne preferowało: 53% mieszkańców średnich miast, 45% mieszkańców dużych miast, 45% osób z wykształceniem średnim i pomaturalnym. 22% badanych wybrałoby szkołę publiczną z powodu bariery finansowej, 13% ufało szkołom publicznym, twierdziło, że są to normalne placówki; 10% z kolei uważało, że szkoły publiczne mają wyższy poziom nauczania, stwarzają uczniom lepsze warunki, pracują tam lepsi nauczyciele (tę samą opinię o szkołach niepublicznych wyraziło 36% respondentów). 16% badanych wybrałoby szkołę niepubliczną, bo lepiej traktuje się w niej uczniów, panują tam partnerskie stosunki, nie ma stresujących sytuacji, nauczyciele poświęcają więcej uwagi uczniom (1% badanych wyraziło taką opinię o szkołach publicznych). |