BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stereotypy roli kobiety w percepcji studentów
Instytucja:
Data: kwiecień 1995 – czerwiec 1995
Badacz: Marta Kostecka-Korbiel
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie studentów na temat stereotypu roli kobiety. W badaniu uczestniczyło 60 studentek i 40 studentów z Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, z takich kierunków jak: matematyka, fizyka, pedagogika specjalna, pedagogika wczesnoszkolna. Wiek badanych wahał się między 19. a 21. rokiem życia. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę, w której zaprezentowano respondentom listę 10 twierdzeń (ankietowanych proszono o wyrażenie aprobaty albo negacji), m.in.: Wszystkie kobiety są w większym stopniu niż mężczyźni altruistkami znajdującymi upodobanie w poświęcaniu się dla innych; Większość kobiet ma trudności z myśleniem abstrakcyjnym; Kobiety osiągają znacznie niższe niż mężczyźni wyniki w zakresie nauk ścisłych; Najistotniejszym celem życiowym dla wszystkich kobiet jest zamążpójście. 61% kobiet i 52,9% mężczyzn (średnio) zaaprobowało prezentowane stereotypy. Jak się okazało – cztery twierdzenia w istotny sposób różnicowały obie grupy. Zdania te dotyczyły: trudności kobiet z myśleniem abstrakcyjnym, osiąganiem przez kobiety niższych wyników w naukach ścisłych, prymatu dobra rodziny i kariery mężczyzny w hierarchii wartości kobiet oraz naturalnej dla kobiet słabości i potrzeby uległości, z powodu których kobiety stają się ofiarami niesprawiedliwości i przemocy. 58 studentek zaaprobowało twierdzenie mówiące, że dla kobiety najważniejsze jest dobro rodziny i kariera męża. Najrzadziej akceptowany stereotyp dotyczył trudności kobiet z myśleniem abstrakcyjnym oraz macierzyństwa jako jedynej drogi samorealizacji dla kobiety. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że większa aprobata kobiet wobec prezentowanych twierdzeń wynikała z większej skłonności do identyfikowania się i podzielania stereotypów związanych z własną płcią.

Deskryptory TESE: płeć żeńska, zachowania społeczne, rozumienie, kompetencje społeczne, społeczeństwo
TESE descriptors: female, social behaviour, comprehension, social competences, society
Publikacje:
  • Kostecka-Korbiel, M. (1998). Stereotypy roli kobiety w percepcji studentów. Psychologia Wychowawcza, 2, 141-147.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"