Abstrakt: |
Sformułowano dwa pytania badawcze: Jaka jest zawartość treściowa posiadanych przez dzieci w wieku przedszkolnym stereotypów w zakresie komponentów kobiecych i męskich cech psychicznych, czynności codziennych, charakterystycznych przedmiotów, wykonywanych zawodów oraz cech związanych z wyglądem? Czy istnieją różnice międzypłciowe w zakresie treści posiadanych przez dzieci stereotypów? Badaniem objęto 59 dzieci, w tym 30 dziewczynek i 29 chłopców w wieku od pięciu do siedmiu lat, uczęszczających do dwóch przedszkoli w Krakowie. Posłużono się kwestionariuszem stworzonym przez Szmigielską (2009), składającym się z 84 pozycji opisujących cechy psychiczne, czynności codzienne, zawody i in. związane ze stereotypami płci. Jako cechy psychiczne wspólne dla kobiet i mężczyzn dzieci wskazały chwalenie się, czułość, wdzięczność, współpracę, empatię, zmienność, hałaśliwość oraz dominację. Słabość została przyporządkowana kobietom, a siła i zaradność mężczyznom. Do typowych akcesoriów kobiecych dzieci zaliczyły: kosmetyki, lusterko oraz miotłę, a do męskich: młotek, drabinę oraz maszynkę do golenia. Za cechy charakterystyczne dla wyglądu mężczyzny badani uznali koszulę, teczkę, krótkie spodenki, czapkę z daszkiem, skarpetki oraz tatuaż. Z kolei jako kobiece cechy wyglądu wskazywano naszyjnik i kolczyki. Jako wspólne dla obu płci potraktowano szalik i obrączkę. Nie stwierdzono różnic między dziewczynkami i chłopcami w zakresie przypisywanych płci żeńskiej i męskiej elementów wyglądu zewnętrznego. |