Obserwuj
Tytuł badania: |
Stereotypy płci w międzynarodowych badaniach oceniania |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Magdalena Fells, Dominika Walczak, Marta Zahorska-Bugaj |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę danych uzyskanych w dużych międzynarodowych badaniach mierzących osiągnięcia uczniów pod kątem jakości i równych szans w edukacji. Centralnym przedmiotem badania były nierówności między osiągnięciami dziewcząt i chłopców polegające na tym, że chłopcy osiągają z określonych przedmiotów lepsze wyniki niż dziewczęta lub dziewczęta osiągają lepsze wyniki niż chłopcy. Analizie poddano dane PISA, PIRLS i TIMSS oraz dane uzyskane od państw uczestniczących w sieci Eurydice. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić pewną zgodność zróżnicowania wyników uczniów ze stereotypami dotyczącymi płci. Najwyraźniejszą różnicą okazała się przewaga dziewcząt w zakresie czytania – pojawiała się we wszystkich badanych krajach, różnych grupach wiekowych, edycjach badania i programach badawczych. W przypadku matematyki wyniki dziewcząt i chłopców są do siebie podobne w większości krajów w czwartym i ósmym roku nauki. Przewaga chłopców zwiększała się wraz z kolejnymi latami nauki i była najwyraźniejsza wśród osób objętych tą samą ścieżką kształcenia i uczących się w tej samej grupie rocznej. Najmniej wyraźne zależności od płci stwierdzono w zakresie przedmiotów ścisłych – przewaga chłopców uwidaczniała się jedynie w przypadku uczniów z tych samych klas i tych samych szkół. Przedstawione różnice w osiągnięciach uczniów mogły być zwiększane przez sam sposób oceniania, np. większy odsetek pytań wymagających wysokiego poziomu kompetencji z danego przedmiotu. Wśród innych czynników warunkujących zróżnicowanie osiągnięć ze względu na płeć wymieniono czynniki społeczno-kulturowe w postaci kariery, wyborów zawodowych czy aspiracji. Płeć nie należała jednak do zmiennych w największym stopniu odpowiadających za wariacje osiągnięć uczniów z różnych przedmiotów. O wiele większe znaczenie miał status społeczno-ekonomiczny. Rola płci była podrzędna szczególnie w przypadku matematyki i przedmiotów ścisłych, niewiele zaś większa w przypadku czytania. Duże zróżnicowanie nierówności płci w poszczególnych krajach sugerowało, że analizowane rozbieżności wynikają ze społeczno-kulturowych różnic, które można zlikwidować. |
Deskryptory TESE: |
płeć, równość płci, równość szans, efekt uczenia się, postępy w nauce, płeć męska, płeć żeńska, uczeń |
TESE descriptors: |
gender, gender equality, equal opportunity, learning outcome, study progress, male, female, pupil |
Publikacje: |
- Eurydice. (2010). Stereotypy płci w międzynarodowych badaniach oceniania. W: Różnice w wynikach nauczania a płeć uczniów. Obecna sytuacja i działania podejmowane w Europie. Pobrane z http://www.eurydice.org.pl/sites/eurydice.org.pl/files/gender_PL.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.