BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stereotypy płci w międzynarodowych badaniach oceniania
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Magdalena Fells, Dominika Walczak, Marta Zahorska-Bugaj
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę danych uzyskanych w dużych międzynarodowych badaniach mierzących osiągnięcia uczniów pod kątem jakości i równych szans w edukacji. Centralnym przedmiotem badania były nierówności między osiągnięciami dziewcząt i chłopców polegające na tym, że chłopcy osiągają z określonych przedmiotów lepsze wyniki niż dziewczęta lub dziewczęta osiągają lepsze wyniki niż chłopcy. Analizie poddano dane PISA, PIRLSTIMSS oraz dane uzyskane od państw uczestniczących w sieci Eurydice. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić pewną zgodność zróżnicowania wyników uczniów ze stereotypami dotyczącymi płci. Najwyraźniejszą różnicą okazała się przewaga dziewcząt w zakresie czytania – pojawiała się we wszystkich badanych krajach, różnych grupach wiekowych, edycjach badania i programach badawczych. W przypadku matematyki wyniki dziewcząt i chłopców są do siebie podobne w większości krajów w czwartym i ósmym roku nauki. Przewaga chłopców zwiększała się wraz z kolejnymi latami nauki i była najwyraźniejsza wśród osób objętych tą samą ścieżką kształcenia i uczących się w tej samej grupie rocznej. Najmniej wyraźne zależności od płci stwierdzono w zakresie przedmiotów ścisłych – przewaga chłopców uwidaczniała się jedynie w przypadku uczniów z tych samych klas i tych samych szkół. Przedstawione różnice w osiągnięciach uczniów mogły być zwiększane przez sam sposób oceniania, np. większy odsetek pytań wymagających wysokiego poziomu kompetencji z danego przedmiotu. Wśród innych czynników warunkujących zróżnicowanie osiągnięć ze względu na płeć wymieniono czynniki społeczno-kulturowe w postaci kariery, wyborów zawodowych czy aspiracji. Płeć nie należała jednak do zmiennych w największym stopniu odpowiadających za wariacje osiągnięć uczniów z różnych przedmiotów. O wiele większe znaczenie miał status społeczno-ekonomiczny. Rola płci była podrzędna szczególnie w przypadku matematyki i przedmiotów ścisłych, niewiele zaś większa w przypadku czytania. Duże zróżnicowanie nierówności płci w poszczególnych krajach sugerowało, że analizowane rozbieżności wynikają ze społeczno-kulturowych różnic, które można zlikwidować.

Deskryptory TESE: płeć, równość płci, równość szans, efekt uczenia się, postępy w nauce, płeć męska, płeć żeńska, uczeń
TESE descriptors: gender, gender equality, equal opportunity, learning outcome, study progress, male, female, pupil
Publikacje:
  • Eurydice. (2010). Stereotypy płci w międzynarodowych badaniach oceniania. W: Różnice w wynikach nauczania a płeć uczniów. Obecna sytuacja i działania podejmowane w Europie. Pobrane z http://www.eurydice.org.pl/sites/eurydice.org.pl/files/gender_PL.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"