Obserwuj
Tytuł badania: |
Stereotypy płci a osiągnięcia edukacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Magdalena Fells, Dominika Walczak, Marta Zahorska-Bugaj |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę zależności między osiągnięciami szkolnymi uczniów w testach krajowych a ich płcią. Oprócz samych wyników kształcenia uwzględniono również problem proporcji kobiet i mężczyzn kończących kształcenie, moment opuszczania szkoły czy powtarzanie klas. Dane o wynikach w testach krajowych uzyskano za pośrednictwem krajowych instytucji (w przypadku Polski: GUS-u), wykorzystano również dane Eurostatu i Eurydice. Różnice w osiągnięciach szkolnych między płciami zwiększały się wraz z poziomem edukacyjnym. Na poziomie szkół średnich pierwszego stopnia dostrzegalna była w wielu krajach przewaga dziewcząt pod względem wyników, chłopcy częściej mieli problemy w szkole i częściej powtarzali klasy (stanowili nawet 60% osób powtarzających klasy). Przewaga dziewcząt w zakresie osiągnięć utrwalała się na poziomie szkół średnich drugiego stopnia – chłopcy częściej niż dziewczęta kończyli szkołę bez żadnych kwalifikacji, dziewczęta częściej uzyskiwały świadectwo ukończenia szkoły średniej. Dziewczęta miały też lepsze stopnie i lepsze wyniki na egzaminach końcowych. Pomimo tej średniej przewagi dziewcząt występowały znaczne różnice między płciami w określonych grupach uczniów. Regulacje dotyczące problemu nierówności płci w tym zakresie obowiązywały w niewielu krajach, najczęściej przyjmowały formę działań nakierowanych na przezwyciężenie słabych wyników chłopców. W niektórych państwach podjęto inicjatywy służące podniesieniu wyników chłopców w zakresie czytania, a dziewczynek w zakresie matematyki i przedmiotów ścisłych oraz pomocy określonym grupom uczniów słabszych (np. dzieci romskich obojga płci). |
Deskryptory TESE: |
równość płci, płeć, równość szans, efekt uczenia się, trudności w nauce |
TESE descriptors: |
gender equality, gender, equal opportunity, learning outcome, learning difficulty |
Publikacje: |
- Eurydice. (2010). Stereotypy płci a osiągnięcia edukacyjne. W: Różnice w wynikach nauczania a płeć uczniów. Obecna sytuacja i działania podejmowane w Europie. Pobrane z http://eurydice.org.pl/sites/eurydice.org.pl/files/gender_PL.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.