BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stopień dostosowania uczelni wyższych do potrzeb osób z ograniczeniami sprawności
Projekt badawczy:
  • Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Anna Brzezińska, Konrad Maj, Agnieszka Morysińska, Anna Resler-Maj
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu dostosowania polskich uczelni wyższych do potrzeb osób z ograniczeniami sprawności. Badanie przeprowadzone przez ośrodek badawczy Pentor na zlecenie Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie zostało zrealizowane w ramach projektu Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Za pomocą różnych technik badawczych (analiza 363 stron internetowych polskich uczelni; analiza przypadków 12 uczelni wyższych; badanie w formie ankiety internetowej przeprowadzone wśród 414 studentów pełnosprawnych i niepełnosprawnych z SWPS w Warszawie) przeanalizowano działania uczelni na rzecz dostosowania infrastruktury i oferty edukacyjnej uczelni do potrzeb osób z określonym stopniem niepełnosprawności. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że do najważniejszych czynników decydujących o dostępności szkolnictwa wyższego dla osób niepełnosprawnych należą m.in. zasobność budżetów domowych osób niepełnosprawnych i system wsparcia finansowego; stopień dostosowania uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych; obowiązujące rozwiązania legislacyjne czy jakość nauczania na niższych poziomach edukacji. Jednocześnie stwierdzono, że mimo rosnącego odsetka studentów niepełnosprawnych w Polsce wciąż znacząco odbiega on od średniej w Stanach Zjednoczonych czy Europie.

Deskryptory TESE: szkoła wyższa, nierówność społeczna, niepełnosprawność intelektualna, ograniczony dostęp, dyskryminacja
TESE descriptors: higher education, social inequality, intellectual disability, restricted access, discrimination
Publikacje:
  • Maj, K., Resler-Maj, A. i Morysińska, A. (2008). Edukacja akademicka szansą na aktywizację zawodową osób z ograniczeniem sprawności. Pobrane z http://laborato.pl/wp-content/uploads/2009/03/edukacja_wyzsza_publikacja.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"