Obserwuj
Tytuł badania: |
Stopień dostosowania uczelni wyższych do potrzeb osób z ograniczeniami sprawności |
Projekt badawczy: |
- Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Konrad Maj, Agnieszka Morysińska, Anna Resler-Maj |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza poziomu dostosowania polskich uczelni wyższych do potrzeb osób z ograniczeniami sprawności. Badanie przeprowadzone przez ośrodek badawczy Pentor na zlecenie Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie zostało zrealizowane w ramach projektu Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Za pomocą różnych technik badawczych (analiza 363 stron internetowych polskich uczelni; analiza przypadków 12 uczelni wyższych; badanie w formie ankiety internetowej przeprowadzone wśród 414 studentów pełnosprawnych i niepełnosprawnych z SWPS w Warszawie) przeanalizowano działania uczelni na rzecz dostosowania infrastruktury i oferty edukacyjnej uczelni do potrzeb osób z określonym stopniem niepełnosprawności. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że do najważniejszych czynników decydujących o dostępności szkolnictwa wyższego dla osób niepełnosprawnych należą m.in. zasobność budżetów domowych osób niepełnosprawnych i system wsparcia finansowego; stopień dostosowania uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych; obowiązujące rozwiązania legislacyjne czy jakość nauczania na niższych poziomach edukacji. Jednocześnie stwierdzono, że mimo rosnącego odsetka studentów niepełnosprawnych w Polsce wciąż znacząco odbiega on od średniej w Stanach Zjednoczonych czy Europie. |
Deskryptory TESE: |
szkoła wyższa, nierówność społeczna, niepełnosprawność intelektualna, ograniczony dostęp, dyskryminacja |
TESE descriptors: |
higher education, social inequality, intellectual disability, restricted access, discrimination |
Publikacje: |
- Maj, K., Resler-Maj, A. i Morysińska, A. (2008). Edukacja akademicka szansą na aktywizację zawodową osób z ograniczeniem sprawności. Pobrane z http://laborato.pl/wp-content/uploads/2009/03/edukacja_wyzsza_publikacja.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.