BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie systemu pozaszkolnej edukacji dorosłych w Polsce
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Krzysztof Pierścieniak
Abstrakt:

W publikacji zaprezentowano dane pochodzące z Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego 1992-1997. PGSS to badanie empiryczne, powtarzane od 1992 roku corocznie, a od 1995 co dwa lata, na niezależnych, reprezentatywnych, ogólnopolskich próbach adresowych, dobieranych z operatów GUS-u, osób w wieku 18 lat i więcej; przeprowadzane jest metodą kwestionariuszowych wywiadów indywidualnych. Połączone zbiory PGSS 1992-1997 zawierały 8910 zbadanych osób w wieku 18 lat i więcej. Większość danych zaprezentowanych w publikacji obejmowała próby w wieku powyżej 24 lat, 90,4% wyjściowej próby PGSS (N = 8056). Jako najpoważniejsze nierówności w dostępie do edukacji wskazano mieszkanie na wsi lub w małym mieście, w określonym regionie Polski, przynależność do grupy społecznej, stopień niepełnosprawności, różnice w przekroju płci, przynależność do mniejszości narodowej. Według danych PGSS 1992-1997 spośród 43,4% dzieci, których ojcowie mieli wykształcenie podstawowe lub niższe, wyższe wykształcenie zdobywało 2,1%; wśród dzieci ojców o wykształceniu wyższym wykształcenie wyższe zdobywało 52,5%; za pozytywny uznano wysoki wskaźnik osiągania pełnego wykształcenia średniego przez 44% dzieci ojców o wykształceniu zasadniczym zawodowym. Analiza nierówności edukacyjnych kobiet i mężczyzn w ujęciu pokoleniowym wykazała, że średni poziom wykształcenia kobiet w pokoleniach powojennych był wyższy niż poziom wykształcenia mężczyzn.

Deskryptory TESE: dostępność oświaty, system edukacji, społeczeństwo, płeć, pochodzenie społeczne, miejsce zamieszkania, upośledzenie, równość szans, edukacja, nierówności regionalne, nierówność społeczna
TESE descriptors: access to education, education system, society, gender, social background, place of residence, disability, equal opportunity, education, regional inequality, social inequality
Publikacje:
  • Pierścieniak, K. (2000). Funkcjonowanie systemu pozaszkolnej edukacji dorosłych w Polsce. Edukacja Dorosłych, 1, 17-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"