BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy polskich uczniów wobec środowiska
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Irena Jerzak, Leszek Jerzak
Abstrakt:

Celem badania w ramach projektu EUROSURVEY było określenie postaw uczniów wobec środowiska w poszczególnych krajach należących do Rady Europy. Badaniem w Europie objęto 21090 uczniów z Austrii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Irlandii, Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Polski i Cypru. Badaniem w Polsce objęto 1800 uczniów w wieku 11-18 lat ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Zielonej Górze; 59% dziewcząt i 41% chłopców. Zastosowano polską wersję kwestionariusza opracowanego przez Europejskie Centrum Badań i Szkoleń w zakresie Edukacji Środowiskowej Uniwersytetu w Bradford. Stwierdzono, że 38% uczniów w Polsce pokonywało w drodze do szkoły ponad 3,5 km (w Europie 20%), 49% chodziło do szkoły pieszo (39%). Jako najlepiej określające środowisko 41% wskazało obszary o charakterze rolniczym (w Europie 37%), 34% rośliny i zwierzęta (21%). Źródłem informacji o środowisku dla 42% były media, dla 39% szkoła (w Europie odpowiednio 48% i 34%). Stopień zainteresowania środowiskiem był bardzo duży u 52% uczniów polskich i 62% europejskich. W Polsce najbardziej znaną katastrofą ekologiczną był Czarnobyl – 41%, w Europie Exxon – 62%. Głównym źródłem zagrożenia dla środowiska w skali świata były według uczniów polskich zanieczyszczenia – 41% (51% w Europie), efekt cieplarniany – 30% (8%), kwaśne deszcze – 22% (27%). Za główne zagrożenie środowiska w Polsce uczniowie uznali zanieczyszczenia przemysłowe – 48%, kwaśne deszcze – 22%, śmieci – 19% (w Europie te zagrożenia dla lokalnego środowiska uzyskały odpowiednio 34%, 38%, 15%). Wśród aktywności własnej polscy uczniowie wskazywali recykling – 19%, prace ochotnicze – 20%, zajęcia poza szkołą – 29%, dyskusje o środowisku w szkole – 41%, w domu – 29%. Jako główne źródło energii w Polsce 48% wskazało węgiel, 27% gaz, 15% ropę; w Europie wskazywano jako główne źródła energii węgiel – 42%, elektrownie atomowe – 28%, wodne – 17%. 88% uczniów polskich dostrzegało problemy związane z wytwarzaniem energii (w Europie 81%). Jako największe zagrożenia środowiska w miejscu zamieszkania uczniowie polscy wskazywali zanieczyszczenie wody – 31%, powietrza – 22% (w Europie odpowiednio 27% i 32%). 91% uznało, że turystyka negatywnie oddziałuje na środowisko (w Europie – 54%). 66% dostrzegało związek między miejscem zamieszkania a zdrowiem (83%); 27% uważało, że zły stan środowiska wpływa bezpośrednio na wiele dolegliwości (w Europie 59%), najczęściej wskazywano bóle głowy – 39%, kłopoty z oddychaniem (32% i 44%). 86% badanych stwierdziło, że mieszkają w pobliżu fabryk (32%), według 69% miało to negatywny wpływ na stan ich zdrowia (58%). Palenie papierosów deklarowało 26% uczniów polskich i 26% europejskich; z biernymi palaczami mieszkało 37% i 33%, przeszkadzało to 69% uczniów polskich i 87% europejskich; po 41% uczniów stwierdziło, że najbardziej irytuje ich palenie w domu.

Deskryptory TESE: uczeń, postawa, szkoła podstawowa, szkoła średnia, nauka o środowisku, ochrona środowiska, zdrowie, środowisko, Polska, Europa
TESE descriptors: pupil, attitude, primary school, secondary school, environmental education, environmental protection, health, environment, Poland, Europe
Publikacje:
  • Jerzak, I. i Jerzak, L. (1995). Postawy polskich uczniów wobec środowiska: raport. Zielona Góra: Liga Ochrony Przyrody. Wydaw. Zarządu Okręgu.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"