BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zapewnienie jakości kształcenia w polskich uczelniach
Data: listopad 1994 – grudzień 1994
Badacz: Maria Wójcicka
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedź na następujące pytania: czy w uczelniach wyższych istnieją instytucje zabezpieczenia służące utrzymywaniu niezbędnego poziomu jakości kształcenia; czy w uczelniach gromadzone są dane na temat jakości kształcenia, a jeśli tak, to jakiego typu i przy użyciu jakich technik; do jakich celów wykorzystywane są dane o jakości kształcenia w uczelniach, które zbierają takie informacje. W badaniu wykorzystano dwa kwestionariusze ankiety, które skierowano do 43 uczelni podległych Ministerstwu Edukacji Narodowej (około 80% populacji), czterech uczelni medycznych oraz dziewięciu niepaństwowych szkół wyższych. Wypełnione ankiety uzyskano z 78 kierunków realizowanych na uniwersytetach, 83 na politechnikach, 10 w wyższych szkołach inżynierskich, dziewięciu w akademiach ekonomicznych, 38 w akademiach rolniczych i 17 w wyższych szkołach pedagogicznych (łącznie 235 kierunków). Wyniki badania potwierdziły trend zapoczątkowany w latach 90., zgodnie z którym zainteresowanie szkolnictwa wyższego jakością kształcenia rosło. Coraz częściej starano się uzgodnić kluczowe kwestie programowe między władzami wydziałów, organizowano regularne spotkania dziekanów reprezentujących różne kierunki studiów lub powoływano seminaria dydaktyczne poświęcone szczegółowym dyscyplinom kształcenia. Nadal jednak tylko niektóre badane uczelnie podejmowały próbę tworzenia ram organizacyjnych umożliwiających kontrolę jakości kształcenia, a działania większości z nich koncentrowały się na zmianach programowych i reformowaniu toku studiów. Nie interesowano się także wystarczająco sprawdzaniem wyników kształcenia – w większości przypadków uprawnienia do monitorowania jakości delegowano na poziom wydziału, nie zachowując ich na poziomie uczelni. Powodowało to, że oceną jakości kształcenia zajmowali się sami nauczyciele. Uczelnie dysponowały bardzo zróżnicowaną bazą danych na temat jakości kształcenia – dotyczyło to zarówno zabezpieczenia technicznego procesu gromadzenia informacji, jak i jakości zbieranych danych.

Deskryptory TESE: szkoła wyższa, uniwersytet, jakość kształcenia, student, program nauczania, reforma programu nauczania
TESE descriptors: higher education, universty, quality of education, student, curriculum, curriculum reform
Publikacje:
  • Wójcicka, M. (1995). Zapewnienie jakości kształcenia w polskich uczelniach – założenia i wyniki badań ankietowych. W: E. Wnuk-Lipińska i M. Wójcicka (red.), Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski. Warszawa: "Tepis".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"