Abstrakt: |
W program zaangażowanych było 51 krajów, z czego 28 zdecydowało się na udział w badaniach. Celem IEA Civic Education Study było określenie poziomu wiedzy i postaw obywatelskich. Projekt składał się z dwóch etapów. Celem pierwszego (lata 1996-1998) było systematyczne, jakościowe opisanie kontekstu edukacji obywatelskiej oraz zebranie informacji potrzebnych do skonstruowania narzędzi mierzących wiedzę, postawy i zachowania obywatelskie uczniów. W drugim etapie (1999) przeprowadzono badanie wiedzy i postaw związanych z zachowaniem obywatelskim 14-latków. Narzędziem badawczym były kwestionariusz ucznia oraz test. We wszystkich krajach wzięło udział 90 tysięcy 14-latków, którzy rozwiązali test i wypełnili ankietę, zawierające pytania dotyczące zagadnień związanych z życiem obywatelskim, takich jak: demokracja, naród, obywatelstwo, zaufanie do instytucji państwowych, prawa polityczne kobiet, kwestie dotyczące przyszłej działalności obywatelskiej. Równolegle z badaniami uczniów przeprowadzono wywiady z dyrektorami szkół i nauczycielami trzech przedmiotów: wiedzy o społeczeństwie, historii i języka polskiego. Test mierzył trzy obszary wiadomości i umiejętności obywatelskich: ogólną wiedzę obywatelską, wiedzę dotyczącą pojęć związanych z funkcjonowaniem demokracji oraz umiejętność interpretacji komunikatów politycznych. Polscy 14-letni uczniowie znaleźli się na pierwszym miejscu pod względem wyników testu z wiedzy obywatelskiej. W roku 2000 w niektórych krajach, w tym także w Polsce, przeprowadzono dodatkowy, opcjonalny segment badania, skierowany do populacji 17-latków. Obejmował on także pomiar wiedzy ekonomicznej. Badanie powtórzone na zbiorowości młodzieży siedemnastoletniej wykazało relatywnie niski przyrost wiedzy obywatelskiej. Kontynuacją badania CivEd jest IEA Civic and Citizenship Education Study (ICCS), w którym uczestniczy 38 krajów, w tym Polska. |
Publikacje: |
- Koseła, K., Dolata, R., Wiłkomirska, A. i Zielińska, A. (2004). Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Schulz, W. i Sibberns, H. (red.). (2004). IEA Civic Education Study Technical Report. Amsterdam: The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

|