Tytuł badania: |
Classroom-based language efficiency assessment: a challenge for EFL teachers |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Aleksandra Wach |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli języka angielskiego na temat oceniania jako elementu procesu kształcenia. W badaniu uwzględniono ewentualne różnice między poziomami nauczania oraz nauczycielami pochodzenia polskiego i native speakerami. Badaniem objęto łącznie 87 nauczycieli angielskiego, w tym 42 nauczycieli uniwersyteckich (12 native speakerów i 30 Polaków) oraz 45 nauczycieli szkolnych (17 ze szkoły podstawowej, 20 ze szkoły gimnazjalnej i ośmiu ze szkoły średniej). Poziom znajomości języka oraz staż pracy był w grupie badanych zróżnicowany. Jako technikę badawczą zastosowano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że niemal wszyscy respondenci oceniali swoich uczniów i potrafili wymienić co najmniej kilka powodów, dla których ocenianie odgrywało ważną rolę w nauczaniu języka i które znajdowały odzwierciedlenie w ich własnym nauczaniu. Nauczyciele uniwersyteccy okazali się bardziej świadomi wielorakich funkcji oceniania w porównaniu z nauczycielami szkolnymi. Potrafili też wskazać więcej obszarów, które mogą być poddane ocenianiu, przy czym generalnie nauczyciele polskiego pochodzenia skupiali się bardziej na formalnych aspektach znajomości języka (gramatyka, słownictwo) niż native speakerzy. Większość badanych nauczycieli postrzegała ocenianie i nauczanie jako dwie odmienne sfery, utożsamiając często ocenianie z dosłownym wystawianiem ocen. |
Author's Keywords: |
language assessment, teacher assessment, teachers' beliefs, teacher as assessor |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, nauczanie języków obcych, język, angielski, szkoła wyższa, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
teacher, foreign language teaching, language, English, higher education, primary school, lower secondary, secondary school |
Publikacje: |
- Wach, A. (2012). Classroom-based language efficiency assessment: a challenge for EFL teachers. Glottodidactica, 38(1), 81-92.
|