BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Classroom-based language efficiency assessment: a challenge for EFL teachers
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Aleksandra Wach
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli języka angielskiego na temat oceniania jako elementu procesu kształcenia. W badaniu uwzględniono ewentualne różnice między poziomami nauczania oraz nauczycielami pochodzenia polskiego i native speakerami. Badaniem objęto łącznie 87 nauczycieli angielskiego, w tym 42 nauczycieli uniwersyteckich (12 native speakerów i 30 Polaków) oraz 45 nauczycieli szkolnych (17 ze szkoły podstawowej, 20 ze szkoły gimnazjalnej i ośmiu ze szkoły średniej). Poziom znajomości języka oraz staż pracy był w grupie badanych zróżnicowany. Jako technikę badawczą zastosowano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że niemal wszyscy respondenci oceniali swoich uczniów i potrafili wymienić co najmniej kilka powodów, dla których ocenianie odgrywało ważną rolę w nauczaniu języka i które znajdowały odzwierciedlenie w ich własnym nauczaniu. Nauczyciele uniwersyteccy okazali się bardziej świadomi wielorakich funkcji oceniania w porównaniu z nauczycielami szkolnymi. Potrafili też wskazać więcej obszarów, które mogą być poddane ocenianiu, przy czym generalnie nauczyciele polskiego pochodzenia skupiali się bardziej na formalnych aspektach znajomości języka (gramatyka, słownictwo) niż native speakerzy. Większość badanych nauczycieli postrzegała ocenianie i nauczanie jako dwie odmienne sfery, utożsamiając często ocenianie z dosłownym wystawianiem ocen.

Author's Keywords: language assessment, teacher assessment, teachers' beliefs, teacher as assessor
Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczanie języków obcych, język, angielski, szkoła wyższa, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia
TESE descriptors: teacher, foreign language teaching, language, English, higher education, primary school, lower secondary, secondary school
Publikacje:
  • Wach, A. (2012). Classroom-based language efficiency assessment: a challenge for EFL teachers. Glottodidactica, 38(1), 81-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"