BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzaje błędów w wymowie uczniów i ich przyczyny
Data: [1997]
Badacz: Maria Wolan
Abstrakt:

Celem badania było poznanie rodzajów błędów wymowy popełnianych przez uczniów oraz ustalenie ich przyczyn. Badaniem objęto 24 uczniów, u których wcześniej wykluczono występowanie wady wymowy. Dokonano również kontroli cech wymowy i sprawności narządów artykulacyjnych badanych, w wyniku czego stwierdzono tempo mowy szybkie u 9 uczniów, normalne u 10 i spowolnione u 5; głos cichy u 15 uczniów i głośny u 9; oddech prawidłowy u 17 uczniów i krótki u 7; słuch oraz sprawność języka, warg i zgryzu sprawne u wszystkich badanych. W badaniu posłużono się nagraniami spontanicznych wypowiedzi uczniów na lekcji i podczas przerw oraz testem polegającym na przeczytaniu fragmentu tekstu na głos. W wyniku badania wyszczególniono takie niezgodności z normami ortofonicznymi jak: dyftongiczna realizacja samogłosek nosowych; wymowa samogłoski nosowej na końcu wyrazu jako om; prowincjonalizmy; uproszczenie grupy spółgłoskowej trzstrz; uproszczenie grupy spółgłoskowej ndn; przesunięcia akcentu z sylaby trzeciej od końca na ostatnią w wyrazach czytałbym, robilibyście, poszlibyśmy; osłabienie artykulacyjne; tendencja do redukcji spółgłosek; redukcja samogłoski w sylabie poakcentowej; wymowa ń jak i (niezgłoskotwórcze unosowienie); konsonantyzacja wokalicznego -u-i; niewłaściwe upodobnienia grupy spółgłoskowej; łączenie ze sobą sąsiadujących głosek identycznych, sąsiadujących ze sobą w wyrazie samogłosek oa oraz przyimków wz z rzeczownikiem, gdy zaczyna się on od samogłoski; brak melodii żywego słowa. Błędy te podzielono następnie na wynikające z niestarannej artykulacji (niedbalstwa dykcyjnego), hiperpoprawnej wymowy nosówki ę oraz z braku odcieni intonacyjnych.

Deskryptory TESE: polski, kompetencje językowe, język ojczysty, umiejętność mówienia, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: Polish, language skills, mother tongue, oral skills, communicative competences
Publikacje:
  • Wolan, M. (1993). Rodzaje błędów w wymowie uczniów i ich przyczyny. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 12, 123-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"