BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzaje i frekwencja zaburzeń rozwoju mowy u dzieci z porodów przedwczesnych
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Ewa Gacka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu ustalenia związku między określonymi zaburzeniami rozwoju mowy u wcześniaków a zmiennymi takimi jak urodzeniowa masa ciała czy płeć. Dodatkowo poddano analizie porównawczej rodzaje zaburzeń rozwoju mowy u dzieci urodzonych przedwcześnie i u dzieci urodzonych o czasie. Próbę badawczą stanowiła grupa eksperymentalna – 58 dzieci wcześniaczych w wieku od trzech do czterech lat, które zostały skierowane do poradni logopedycznej. Badanie prowadzono w Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi. Badanych podzielono na dwie grupy: dzieci z masą urodzeniową poniżej 1500 g (26 osób, w tym 15 dziewcząt) oraz dzieci z masą ciała powyżej 1500 g (32 osoby, w tym 10 dziewcząta). Grupę kontrolną stanowiło 58 dzieci w wieku od trzech do czterech lat, które również skierowano do poradni logopedycznej; dzieci te urodziły się o czasie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano obserwację dziecka, wywiad z rodzicami, analizę dokumentów oraz wyników badania logopedycznego. Najczęstszym rodzajem zaburzeń rozwoju mowy u badanych dzieci z porodów przedwczesnych było niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy (NORM). Na podstawie uzyskanych materiałów nie odnotowano istotnych różnic w zakresie występowania samoistnego opóźnienia rozwoju mowy (SORM) wśród badanych wcześniaków i wśród dzieci urodzonych o czasie, będących w tym samym wieku. Ponadto okazało się, że samoistne opóźnienie rozwoju mowy występowało częściej u chłopców z porodów przedwczesnych niż u przedwcześnie urodzonych dziewcząt (zaobserwowana różnica nie była jednak istotna pod względem statystycznym).

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, dziecko, problemy zdrowotne, zdrowie, umiejętność mówienia, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: child development, child, health problems, health, oral skills, communicative competences
Publikacje:
  • Gacka, E. (2011). Rodzaje i frekwencja zaburzeń rozwoju mowy u dzieci z porodów przedwczesnych. Badania własne. Forum Logopedyczne, 19, 65-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"