BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pomiar dydaktyczny w polonistycznej praktyce średniej szkoły zawodowej
Instytucja:
Data: 1998
Badacz: Roman Sokulski
Abstrakt:

Celem badania było zapoznanie uczniów z nowymi formami weryfikacji ich kompetencji w zakresie wiedzy z języka polskiego. Podczas pomiaru zrezygnowano z oceniania, gdyż miał on charakter sprawdzający, a nie różnicujący. Posłużono się testem na rozumienie tekstu cicho czytanego dla klasy drugiej szkoły średniej, którego autorem była I. Majkowska z Centrum Kształcenia Nauczycieli w Gdańsku. Test składał się z 19 pytań otwartych i jednego ankietowego. Pytania podzielono na trzy kategorie. W badaniu uczestniczyło 117 uczniów z pięciu klas drugich liceum zawodowego i technikum. Wynik 14 punktów z testu oznaczał opanowanie minimalnych kompetencji rozumienia, a wynik 21 punktów – kompetencji rozszerzających. Kilku uczniom udało się uzyskać ponad 21 punktów. Test opracowano w wersji A (57 osób) i B (60 osób). Średni wynik testu A wyniósł 16,75 punktów, a wersji B – 13,58. Mniej problemów uczniowie mieli z pytaniami sprawdzającymi umiejętności stosowania informacji z tekstu do rozwiązania problemu. Więcej kłopotu respondentom sprawiły pytania dotyczące rozumienia głównej myśli fragmentów, rozumienia głównej myśli całości, rozpoznawania słów charakterystycznych dla danego typu wypowiedzi, rozpoznawania logicznego porządku w zdaniach złożonych. 64,1% badanych oceniło test pozytywnie, 13,7% zaś – negatywnie. 26 uczniów w ogóle nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o opinię na temat testu. Uczniowie, którzy uzyskali z testu dość dobre wyniki, skarżyli się na chaotyczność i nieprecyzyjność pytań.

Deskryptory TESE: test standaryzowany, czytanie, rozumienie, wiedza, szkolnictwo średnie, rozumowanie, ocenianie, dydaktyka, pomiar
TESE descriptors: standardised test, reading, comprehension, knowledge, secondary education, reasoning, marking, didactics, measurement
Publikacje:
  • Sokulski, R. (1998). Pomiar dydaktyczny w polonistycznej praktyce średniej szkoły zawodowej. Nowa Polszczyzna, 5, 19-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"