Abstrakt: |
Celem badania było zapoznanie uczniów z nowymi formami weryfikacji ich kompetencji w zakresie wiedzy z języka polskiego. Podczas pomiaru zrezygnowano z oceniania, gdyż miał on charakter sprawdzający, a nie różnicujący. Posłużono się testem na rozumienie tekstu cicho czytanego dla klasy drugiej szkoły średniej, którego autorem była I. Majkowska z Centrum Kształcenia Nauczycieli w Gdańsku. Test składał się z 19 pytań otwartych i jednego ankietowego. Pytania podzielono na trzy kategorie. W badaniu uczestniczyło 117 uczniów z pięciu klas drugich liceum zawodowego i technikum. Wynik 14 punktów z testu oznaczał opanowanie minimalnych kompetencji rozumienia, a wynik 21 punktów – kompetencji rozszerzających. Kilku uczniom udało się uzyskać ponad 21 punktów. Test opracowano w wersji A (57 osób) i B (60 osób). Średni wynik testu A wyniósł 16,75 punktów, a wersji B – 13,58. Mniej problemów uczniowie mieli z pytaniami sprawdzającymi umiejętności stosowania informacji z tekstu do rozwiązania problemu. Więcej kłopotu respondentom sprawiły pytania dotyczące rozumienia głównej myśli fragmentów, rozumienia głównej myśli całości, rozpoznawania słów charakterystycznych dla danego typu wypowiedzi, rozpoznawania logicznego porządku w zdaniach złożonych. 64,1% badanych oceniło test pozytywnie, 13,7% zaś – negatywnie. 26 uczniów w ogóle nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o opinię na temat testu. Uczniowie, którzy uzyskali z testu dość dobre wyniki, skarżyli się na chaotyczność i nieprecyzyjność pytań. |