Abstrakt: |
Badaniem nad kompetencjami matematycznymi objęto absolwentów liceów albo studiów nauczycielskich, którzy studiowali w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach i jednocześnie pracowali w klasach początkowych i przedszkolach. Do zebrania materiału wykorzystano test dotyczący algorytmu mnożenia (N = 54) i test dotyczący algorytmu dzielenia (N = 86). Test dotyczący mnożenia zawierał łącznie dziewięć pytań. Okazało się, że blisko 90% respondentów radziło sobie z mnożeniem, ale tylko na poziomie instrumentalnym, w typowych zadaniach. Zadania czwarte i piąte, które wymagały głębszego zrozumienia algorytmu, rozwiązało poprawnie 77% nauczycieli. Ponad 50% badanych nie poradziło sobie ze znalezieniem związku między zapisem słupkowym a klasycznym zapisem mnożenia liczb wielocyfrowych. Z ostatnim zadaniem, w którym poproszono o zilustrowanie za pomocą kresek, monet mnożenie wykonane sposobem pisemnym, nie poradziło sobie 87% nauczycieli. Gorzej nauczyciele wypadli w teście dotyczącym algorytmu dzielenia. Okazało się, że ponad 70% badanych rozumie tenże algorytm, ale tylko na poziomie instrumentalnym. 43% nauczycieli potrafiło poprawnie wykorzystać ten algorytm w sytuacji nietypowej. Wyniki badania ujawniły niezadowalający stan znajomości algorytmów mnożenia i dzielenia wśród nauczycieli. Powinno to skłonić do zmian w nauczaniu matematyki – warto wprowadzić sytuacje nietypowe, by nie przyzwyczajać ucznia zanadto do schematycznych rozwiązań. |