BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje absolwentów szkół średnich w zakresie mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Halina Kalisz, Irena Kobyłka, Ewa Kopeć
Abstrakt:

Badaniem nad kompetencjami matematycznymi objęto absolwentów liceów albo studiów nauczycielskich, którzy studiowali w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach i jednocześnie pracowali w klasach początkowych i przedszkolach. Do zebrania materiału wykorzystano test dotyczący algorytmu mnożenia (N = 54) i test dotyczący algorytmu dzielenia (N = 86). Test dotyczący mnożenia zawierał łącznie dziewięć pytań. Okazało się, że blisko 90% respondentów radziło sobie z mnożeniem, ale tylko na poziomie instrumentalnym, w typowych zadaniach. Zadania czwarte i piąte, które wymagały głębszego zrozumienia algorytmu, rozwiązało poprawnie 77% nauczycieli. Ponad 50% badanych nie poradziło sobie ze znalezieniem związku między zapisem słupkowym a klasycznym zapisem mnożenia liczb wielocyfrowych. Z ostatnim zadaniem, w którym poproszono o zilustrowanie za pomocą kresek, monet mnożenie wykonane sposobem pisemnym, nie poradziło sobie 87% nauczycieli. Gorzej nauczyciele wypadli w teście dotyczącym algorytmu dzielenia. Okazało się, że ponad 70% badanych rozumie tenże algorytm, ale tylko na poziomie instrumentalnym. 43% nauczycieli potrafiło poprawnie wykorzystać ten algorytm w sytuacji nietypowej. Wyniki badania ujawniły niezadowalający stan znajomości algorytmów mnożenia i dzielenia wśród nauczycieli. Powinno to skłonić do zmian w nauczaniu matematyki – warto wprowadzić sytuacje nietypowe, by nie przyzwyczajać ucznia zanadto do schematycznych rozwiązań.

Deskryptory TESE: absolwent szkoły wyższej, kompetencje, absolwent, matematyka, wiedza, umiejętności podstawowe
TESE descriptors: graduate, competence, school leaver, mathematics, knowledge, basic skills
Publikacje:
  • Kopeć, E. (1998). Kompetencje absolwentów szkół średnich w zakresie mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym. NIM Nauczyciele i Matematyka, 26, 22-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"