BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencja komunikacyjna uczniów kończących szkołę podstawową a rozumienie pojęć informatycznych
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Waldemar Lib
Abstrakt:

Celem badania było określenie kompetencji z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), w tym przede wszystkim rozumienia pojęć informatycznych uczniów kończących szkołę podstawową. W badaniu zastosowano test Informatyka wokół nas, mierzący umiejętność nazywania różnych rzeczy na podstawie ich opisu, definicji encyklopedycznej, znajomości synonimów, umiejętności precyzowania pojęć, logicznego uzupełniania zdań, uzupełniania zdań na podstawie wnioskowania, logicznego uzupełniania zdań wyrazami o ustalonej liczbie liter oraz posługiwania się posiadanym zasobem pojęciowym. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najlepsze wyniki dzieci uzyskały w zakresie umiejętności logicznego uzupełniania zdań oraz umiejętności doboru wyrazów o podobnym znaczeniu – w obu przypadkach ponad 60% badanych udzieliło poprawnych odpowiedzi w teście (odpowiednio 70% i 68%). Odsetek poprawnych odpowiedzi z zakresu pozostałych umiejętności lokował się we wszystkich przypadkach poniżej 50%. Najgorzej wypadła umiejętność posługiwania się posiadanym zasobem pojęciowym, jedynie 16% uczniów udzieliło tu poprawnej odpowiedzi.

Autorskie słowa kluczowe: kompetencja komunikacyjna, kompetencja językowa, rozumienie pojęć informatycznych
Author's Keywords: communicative competence, linguistic competence, understanding of IT issues
Deskryptory TESE: kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, język, informatyka, szkoła podstawowa, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: language skills, communicative competences, language, computer science, primary school, ICT
Publikacje:
  • Lib, W. (2013). Kompetencja komunikacyjna uczniów kończących szkołę podstawową a rozumienie pojęć informatycznych – wyniki badań własnych. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 179-191.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"