BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencja komunikacyjna niesłyszących gimnazjalistów
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Michał J. Gacek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy kompetencji komunikacyjnej niesłyszących uczniów gimnazjum. Próbę badawczą stanowiło 60 osób (w tym 30 słyszących oraz 30 niesłyszących, których ubytek słuchu przekraczał 70 dB) z krakowskich szkół. Do zebrania danych zastosowano zmodyfikowaną wersję techniki opowiadania o obrazkach; zadaniem respondentów było przedstawienie własnymi słowami, co dzieje się na prezentowanych materiałach (były to prace przygotowane przez krakowskiego artystę; na pierwszej widniały dwie postacie siedzące przy ognisku, na drugiej – bójka dwóch chłopców w sali lekcyjnej, na trzeciej – dziewczynka pomagająca staruszce pozbierać zakupy). Badanie zarejestrowano za pomocą kamery wideo. Kompetencję komunikacyjną określano na podstawie trzech wskaźników: złożoności wypowiedzi, zrozumiałości komunikatu oraz preferowanego sposobu porozumiewania się. W badaniu korzystano ponadto z konsultacji trzech sędziów kompetentnych (osób z wykształceniem surdopedagogicznym, które biegle posługiwały się językiem migowym). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby z grupy słyszącej tworzyły wypowiedzi bardziej złożone niż osoby z grupy niesłyszącej. Analiza zebranego materiału pozwoliła wykazać, że większa złożoność polegała przede wszystkim na częstszym charakteryzowaniu obiektów i zdarzeń. Ponadto u uczniów słyszących zaobserwowano spontaniczną tendencję wykorzystywania do opisu pozapercepcyjnie dostępnych informacji. Natomiast w grupie osób niesłyszących zwrócono uwagę na liczne powtórzenia i niewielki zasób użytych znaków (nie tylko werbalnych, lecz także niewerbalnych). Na podstawie zrealizowanego badania sformułowano wniosek, że większa złożoność i zrozumiałość wypowiedzi u osób preferujących komunikację werbalną mogły wiązać się z określonymi poznawczymi charakterystykami (np. mniejszego przywiązania do myślenia konkretnego).

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, upośledzenie słuchu, umiejętności komunikowania się, zaburzenia rozwoju języka, gimnazjum, język migowy, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna
TESE descriptors: language skills, hearing impairment, communicative competences, language impairment, lower secondary, sign language, non-verbal communication, verbal communication
Publikacje:
  • Gacek, M.J. (2007). Kompetencja komunikacyjna niesłyszących gimnazjalistów – doniesienie z badań. Szkoła Specjalna, 2, 105-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"