BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ukryty program w procesie kształcenia nauczycieli w okresie szybkich przemian
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Roma Kwiecińska, Zbigniew Kwieciński
Abstrakt:

Przedmiotem badania był ukryty program (warunki, procesy, skutki działań i funkcje edukacyjne – nieprzewidziane w oficjalnych programach, nieobjęte żadną kontrolą osób prowadzących szkołę, nauczanie, piszących plany, programy i podręczniki) kształcenia wyższego nauczycieli. Badaniem objęto łącznie 490 studentów pierwszych i ostatnich lat studiów w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Hipotezy badawcze i ich weryfikacja były następujące: syndrom przedwypalenia w trakcie wstępnej socjalizacji zawodowej – okazało się, że już wśród studentów, którzy wybrali kierunek nauczycielski tylko po to, by zdobyć zawód, zmniejszyło się pozytywne zaangażowanie. Komponent emocjonalny był znacząco słabszy u studentów ostatniego roku studiów. Do przyczyn zjawiska przedwypalenia zaliczono: negatywną selekcję do zawodu, złą jakość kształcenia, cechy osobowe pracowników uczelni, być może również ponowne zetknięcie się ze szkołą w czasie praktyk zawodowych; redundancja i potencjał innowacyjny – potwierdzono, że wśród studentów i kandydatów na nauczycieli występuje większa skłonność do akceptowania demokratycznych, progresywnych, liberalnych stylów myślenia o nauczaniu; w niewielkim stopniu z kolei respondenci akceptowali jako własne style autokratyczne i konserwatywne. Studenci ostatniego roku znacznie bardziej akceptowali style demokratyczne niż ich koledzy z pierwszego roku. Potencjał innowacyjny jednak nie znajduje odzwierciedlenia w masowej praktyce – tłumaczono to wypaleniem przedzawodowym i zawodowym.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, pewność siebie, osobowość, nauczyciel, status nauczyciela, wypoczynek
TESE descriptors: teaching profession, self-confidence, personality, teacher, teacher status, leisure
Publikacje:
  • Kwiecińska, R. i Kwieciński Z. (1997). Ukryty program w procesie kształcenia nauczycieli w okresie szybkich przemian. Rocznik Pedagogiczny, 20, 59-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"