BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ukształtowane plany edukacyjne młodzieży miejskiej i wiejskiej na przykładzie Tarnowa i powiatu tarnowskiego
Data: 2005 – 2006
Badacz: Ryszard Mysior
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: w jakim stopniu uczniowie szkół gimnazjalnych w ostatnim roku nauki mają ukształtowane (stabilne) plany kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych (z uwagi na typ szkoły i miejsce jej lokalizacji) oraz jakimi przesłankami kierują się, dokonując wyboru szkoły. Badaniem objęto 500 uczniów (w tym 308 z terenów wiejskich i 192 z miast) trzecich klas gimnazjum. Do zebrania materiału wykorzystano procedurę badania panelowego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie o ukształtowanej drodze edukacyjnej najliczniej planowali naukę w szkołach maturalnych (94%). Jednocześnie wykazano, że odsetek osób z brakiem ukształtowanych planów edukacyjnych i zawodowych wynosił 33,4%. Ustalono, że 85,9% uczniów ze środowiska miejskiego oraz 57,1% ze środowiska wiejskiego zadeklarowało zamiar kontynuowania nauki w szkołach miejskich. Wśród argumentów przemawiających za wyborem szkoły zlokalizowanej w mieście respondenci najczęściej wymieniali: dobrą opinię w środowisku (54,8%) oraz możliwość dobrego przygotowania na studia i do zawodu (17,8%). Ponadto ustalono występowanie istotnego związku o znaczącej sile współbieżności cech między samooceną a planami edukacyjnymi badanych uczniów. Okazało się, że prawie trzy czwarte osób (71,8%) określiło samych siebie jako uczniów co najmniej dobrych (w tym 91,1% planowało kontynuować naukę w szkołach średnich). Natomiast żaden ankietowany oceniający siebie na poziomie dostatecznym nie deklarował chęci podjęcia edukacji w liceum ogólnokształcącym.

Autorskie słowa kluczowe: środowisko szkolne, ukształtowane wybory edukacyjne, samoocena osiągnięć szkolnych, rywalizacja o wartość dodaną
Author's Keywords: school environment, formed educational choices, self-assessment of student achievement, competition for value added
Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, postępy w nauce, efekt uczenia się, planowanie edukacji, młodzież, obszar miejski, obszar wiejski, kariera szkolna, przejście z gimnazjum do liceum/technikum
TESE descriptors: attitude towards school, study progress, learning outcome, educational planning, youth, urban area, rural area, school career, transition from lower to upper secondary education
Publikacje:
  • Mysior, R. (2013). Ukształtowane plany edukacyjne młodzieży miejskiej i wiejskiej na przykładzie Tarnowa i powiatu tarnowskiego. Społeczeństwo i Rodzina, 4, 112-124.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"