Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: w jakim stopniu uczniowie szkół gimnazjalnych w ostatnim roku nauki mają ukształtowane (stabilne) plany kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych (z uwagi na typ szkoły i miejsce jej lokalizacji) oraz jakimi przesłankami kierują się, dokonując wyboru szkoły. Badaniem objęto 500 uczniów (w tym 308 z terenów wiejskich i 192 z miast) trzecich klas gimnazjum. Do zebrania materiału wykorzystano procedurę badania panelowego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie o ukształtowanej drodze edukacyjnej najliczniej planowali naukę w szkołach maturalnych (94%). Jednocześnie wykazano, że odsetek osób z brakiem ukształtowanych planów edukacyjnych i zawodowych wynosił 33,4%. Ustalono, że 85,9% uczniów ze środowiska miejskiego oraz 57,1% ze środowiska wiejskiego zadeklarowało zamiar kontynuowania nauki w szkołach miejskich. Wśród argumentów przemawiających za wyborem szkoły zlokalizowanej w mieście respondenci najczęściej wymieniali: dobrą opinię w środowisku (54,8%) oraz możliwość dobrego przygotowania na studia i do zawodu (17,8%). Ponadto ustalono występowanie istotnego związku o znaczącej sile współbieżności cech między samooceną a planami edukacyjnymi badanych uczniów. Okazało się, że prawie trzy czwarte osób (71,8%) określiło samych siebie jako uczniów co najmniej dobrych (w tym 91,1% planowało kontynuować naukę w szkołach średnich). Natomiast żaden ankietowany oceniający siebie na poziomie dostatecznym nie deklarował chęci podjęcia edukacji w liceum ogólnokształcącym. |