Abstrakt: |
Celem badania było określenie: gotowości do nauki czytania wśród dzieci kończących edukację przedszkolną; czynników warunkujących poziom opanowania elementarnej umiejętności czytania; poziomu osiągnięć uczniów w nauce pod koniec pierwszej klasy szkoły podstawowej; związku między umiejętnością czytania w momencie rozpoczęcia nauki szkolnej a późniejszymi osiągnięciami w klasie pierwszej. W badaniu zastosowano następujące narzędzia badawcze: test H. Cybulskiej, test Bender-Santucii, trzy testy A. Brzezińskiej (do badania gotowości słownikowo-pojęciowej, do badania funkcji wzrokowej i test czytania ze zrozumieniem), test T. Straburzyńskiej i T. Śliwińskiej (część pierwsza i druga), sprawdzian umiejętności i podstawowych wiadomości szkolnych z języka polskiego, sprawdzian wiadomości i umiejętności szkolnych z matematyki, sprawdzian wiadomości szkolnych ze środowiska społeczno-przyrodniczego. Oprócz tego zastosowano szereg metod badawczych: obserwację zajęć w przedszkolu i lekcji w szkole podstawowej, analizę dokumentacji, wywiad środowiskowy oraz analizę jakościową i ilościową uzyskanych danych. Badaniem objęto 340 dzieci wiejskich z 15 oddziałów przedszkolnych w województwie przemyskim; dzieci poddano ponownym pomiarom pod koniec pierwszej klasy szkoły podstawowej. Przebadano również 20 nauczycieli oddziałów przedszkolnych i 15 nauczycieli klas pierwszych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że opanowanie elementarnej umiejętności czytania warunkowane było przez gotowość uczniów do uczenia się, kompetentne prowadzenie dalszego procesu czytania przez nauczycieli oraz pomoc i zainteresowanie ze strony rodziców. Potwierdzono również hipotezę, zgodnie z którą opanowanie podstawowej umiejętności czytania silnie korelowało z osiągnięciami szkolnymi uczniów. Badani w większości opanowali umiejętność czytania (67,9%), przy czym zaledwie 27,9% grupy opanowało ją w stopniu dobrym lub bardzo dobrym. |