Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom rozwoju umiejętności czytania i pisania oraz funkcji będących podłożem tych procesów u dzieci kończących etap nauczania początkowego (klasa III), wskazanych w klasie „0” jako dzieci ryzyka dysleksji i porównawczo w grupie dzieci bez ryzyka? Jak kształtuje się trafność zaklasyfikowania dziecka do którejś z wyżej wymienionych grup (weryfikacja wstępnego rozpoznania została dokonana po przejściu przez dziecko okresu nauczania początkowego)? Próbę badawczą stanowiło 89 uczniów (42 chłopców i 47 dziewczynek) klas trzecich szkoły podstawowej z Gdańska, Sopotu, Brodnicy i Barczewa. Respondentów podzielono na grupę kryterialną, liczącą 45 dzieci (zakwalifikowanych w klasie „0” jako dzieci ryzyka dysleksji), oraz grupę kontrolną, w której znalazło się 44 dzieci. Do zebrania materiału wykorzystano m.in.: Test głośnego czytania J. Konopnickiego, Próbę Łatysz II M. Bogdanowicz, Domek krasnoludków G. Krasowicz oraz Czytanie ze skreśleniami G. Krasowicz. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że grupa kryterialna i kontrolna różniły się istotnie tempem i poprawnością dekodowania materiału sensownego, tempem i poprawnością dekodowania materiału bezsensownego oraz tempem i poprawnością dekodowania i rozumienia czytanej listy mieszanej złożonej z słów i pseudosłów oraz rozumieniem tekstu wiązanego. |