BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętność czytania w grupie ryzyka dysleksji
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Dorota Kalka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom rozwoju umiejętności czytania i pisania oraz funkcji będących podłożem tych procesów u dzieci kończących etap nauczania początkowego (klasa III), wskazanych w klasie „0” jako dzieci ryzyka dysleksji i porównawczo w grupie dzieci bez ryzyka? Jak kształtuje się trafność zaklasyfikowania dziecka do którejś z wyżej wymienionych grup (weryfikacja wstępnego rozpoznania została dokonana po przejściu przez dziecko okresu nauczania początkowego)? Próbę badawczą stanowiło 89 uczniów (42 chłopców i 47 dziewczynek) klas trzecich szkoły podstawowej z Gdańska, Sopotu, Brodnicy i Barczewa. Respondentów podzielono na grupę kryterialną, liczącą 45 dzieci (zakwalifikowanych w klasie „0” jako dzieci ryzyka dysleksji), oraz grupę kontrolną, w której znalazło się 44 dzieci. Do zebrania materiału wykorzystano m.in.: Test głośnego czytania J. Konopnickiego, Próbę Łatysz II M. Bogdanowicz, Domek krasnoludków G. Krasowicz oraz Czytanie ze skreśleniami G. Krasowicz. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że grupa kryterialna i kontrolna różniły się istotnie tempem i poprawnością dekodowania materiału sensownego, tempem i poprawnością dekodowania materiału bezsensownego oraz tempem i poprawnością dekodowania i rozumienia czytanej listy mieszanej złożonej z słów i pseudosłów oraz rozumieniem tekstu wiązanego.

Deskryptory TESE: umiejętność czytania, czytanie, uczeń, umiejętności podstawowe, rozwój dziecka
TESE descriptors: , reading, pupil, basic skills, child development
Publikacje:
  • Kalka, D. (2002). Umiejętność czytania w grupie ryzyka dysleksji. Psychologia Rozwojowa, 4, 71-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"