Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja hipotezy o istnieniu zależności między kompetencją przestrzenną a poziomem czytania ze zrozumieniem. Próbę badawczą stanowili uczniowie klasy szóstej ze szkoły podstawowej położonej w Gliwicach-Łabędach. Finalnie analizie poddano wyniki 54 osób (w tym 18 chłopców i 36 dziewczynek). Do zebrania materiału badawczego zastosowano: a) test na poziomie edukacji, składający się z 12 zadań o różnorodnych poleceniach (maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła 18), oraz b) test wyobraźni i orientacji przestrzennej, składający się z sześciu zadań (maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła 122). Na podstawie przeprowadzonego badania potwierdzono istnienie zależności między umiejętnością czytania ze zrozumieniem a kompetencją przestrzenną (zgodnie z uzyskanym materiałem wyższe wyniki testu kompetencji przestrzennych należały do osób z najwyższym wynikiem z testu czytania ze zrozumieniem). Wykazano, że korelacja ta występuje na każdej badanej płaszczyźnie, jednak najsilniejszą zaobserwowano w przypadku kompetencji tworzenia dłuższych form wypowiedzi, a także w zadaniach krótkiej wypowiedzi. |