BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętność czytania ze zrozumieniem a kompetencja przestrzenna
Data: [2008]
Badacz: Anna Guzy
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy o istnieniu zależności między kompetencją przestrzenną a poziomem czytania ze zrozumieniem. Próbę badawczą stanowili uczniowie klasy szóstej ze szkoły podstawowej położonej w Gliwicach-Łabędach. Finalnie analizie poddano wyniki 54 osób (w tym 18 chłopców i 36 dziewczynek). Do zebrania materiału badawczego zastosowano: a) test na poziomie edukacji, składający się z 12 zadań o różnorodnych poleceniach (maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła 18), oraz b) test wyobraźni i orientacji przestrzennej, składający się z sześciu zadań (maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła 122). Na podstawie przeprowadzonego badania potwierdzono istnienie zależności między umiejętnością czytania ze zrozumieniem a kompetencją przestrzenną (zgodnie z uzyskanym materiałem wyższe wyniki testu kompetencji przestrzennych należały do osób z najwyższym wynikiem z testu czytania ze zrozumieniem). Wykazano, że korelacja ta występuje na każdej badanej płaszczyźnie, jednak najsilniejszą zaobserwowano w przypadku kompetencji tworzenia dłuższych form wypowiedzi, a także w zadaniach krótkiej wypowiedzi.

Deskryptory TESE: umiejętności pisania, umiejętności podstawowe, czytanie, kompetencje, kompetencje językowe, uczeń
TESE descriptors: written skills, basic skills, reading, competence, language skills, pupil
Publikacje:
  • Guzy, A. (2009). Umiejętność czytania ze zrozumieniem a kompetencja przestrzenna. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 20, 87-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"