BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz osób upośledzonych umysłowo w opiniach ludzi pełnosprawnych
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Hanna Żuraw
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono obraz osób upośledzonych umysłowo w opiniach pełnosprawnych kobiet. W badaniu uczestniczyło 230 kobiet, w tym 190 z wykształceniem średnim (brak kontaktów z upośledzonymi) w wieku od 19 do 20 lat i od 40 do 50 lat; były to absolwentki szkół średnich zawodowych i ogólnokształcących. 40 respondentek miało wykształcenie wyższe – były to nauczycielki ze szkół masowych. Badane poproszono o wymienienie cech, którymi charakteryzują się osoby upośledzone umysłowo, a także o odpowiedź na pytanie: dla jakiej grupy osób powinno się tworzyć ośrodki opiekuńczo-pobytowe. Zdaniem badanych kobiet upośledzone osoby charakteryzowały się przede wszystkim: nieporadnością, nieufnością oraz serdecznością. Respondentki postrzegały upośledzonych jako osoby niekompetentne, mające trudności z codziennymi czynnościami. Zdaniem 109 badanych domy opieki powinno tworzyć się dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, zdaniem 49 – dla dorosłych upośledzonych umysłowo, według 46 osób – dla upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, 38 – dla osób w wieku podeszłym, 34 – dla niepełnosprawnych (bez podawania typu dysfunkcji), 28 – dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, 19 – dla osób z dysfunkcjami narządu ruchu, 10 – dla osób z dysfunkcjami słuchu, według dziewięciu – dla niewidomych , sześciu – dla dzieci autystycznych, sześciu – dla przewlekle chorych, czterech – dla młodzieży niedostosowanej społecznie, czterech – dla kobiet po mastektomii, trzech – dla chorych na cukrzycę, trzech – dla gruźlików, trzech – dla chorych na stwardnienie rozsiane, dwóch – dla chorych psychicznie. Mimo że respondentki dostrzegały pozytywne cechy u osób upośledzonych, zwłaszcza jeśli mowa o uczuciach, to jednak można zauważyć rozległy dystans społeczny i chęć unikania kontaktu z niepełnosprawnymi umysłowo. Okazało się, że najbardziej niechętne wobec takich kontaktów były osoby stykające się w pracy z upośledzonymi (np. podczas nauczania w szkole masowej). Dostrzeganie pozytywnych uczuć nie świadczyło o braku dystansu wobec niepełnosprawnych umysłowo.

Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, niepełnosprawność intelektualna, trudności w nauce, niekorzystne położenie, zdrowie
TESE descriptors: disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, intellectual disability, learning difficulty, disadvantaged background, health
Publikacje:
  • Żuraw, H. (1998). Obraz osób upośledzonych umysłowo w opiniach ludzi pełnosprawnych. Psychologia Wychowawcza, 4, 346-352.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"