Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na następujące pytanie: Jaki obraz kształtuje się w świadomości studentów na temat ojcostwa? Ankietę dotyczącą problematyki ojcostwa przeprowadzono wśród studentów Wydziałów Zamiejscowych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła w Stalowej Woli. Próba liczyła 126 osób studiujących prawo (w tym 76 kobiet oraz 50 mężczyzn) oraz 67 osób studiujących pedagogikę (w tym 66 kobiet i mężczyzna). Wśród respondentów dominowali studenci w wieku 20 lat. Ponadto zdecydowana większość ankietowanych posiadała ojca, który żyje (178 osób). Pod względem wykształcenia największą grupę ojców stanowili ci, którzy legitymowali się wykształceniem zawodowym (66 osób), następnie wykształceniem średnim zawodowym (39 osób). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że według 49 studentów ojciec powinien być głową rodziny, zdaniem 45 osób – doradcą, opiekunem, z kolei dla 26 respondentów – autorytetem (brak odpowiedzi dotyczył 12 osób; u sześciu osób odnotowano ponadto brak pozytywnych cech w opisie ojca). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że najwięcej badanych (79) za najważniejszą rolę ojca uznało przekaz życia, w dalszej kolejności wskazywano opiekę nad rodziną (63) oraz wychowanie (33). Ponadto pogrupowano opinie respondentów na temat ojcowskich cech w następujące ośrodki: „opiekuńczy-troskliwy-kochający” (69), „odpowiedzialność” (68), „zaradność-bezpieczeństwo” oraz „męskość-stanowczość”. |