Obserwuj
Tytuł badania: |
Obraz przyszłego życia wiejskich gimnazjalistów |
Instytucja: |
|
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Małgorzata Mikut |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie obrazu przyszłego życia gimnazjalistów mieszkających na wsi. Objęto pomiarem 510 uczniów klas trzecich z 11 gimnazjów wiejskich województwa zachodniopomorskiego. Zostali oni poproszeni o napisanie wypracowania na temat: Wyobraź sobie, że masz 30 lat. Siedzisz w domu, przeglądając album ze zdjęciami z czasów, gdy uczęszczałaś(eś) do gimnazjum. Na zdjęciach dostrzegasz bliską koleżankę/kolegę z klasy. Postanawiasz napisać do niej/niego list. Piszesz w nim o swoim obecnym życiu zawodowym, rodzinnym, towarzyskim, czasie wolnym bądź o innych dziedzinach Twojego życia trzydziestolatka(i). Uzupełnieniu danych empirycznych posłużył kwestionariusz ankiety. Analiza materiału badawczego pozwoliła stwierdzić, że nakreślony przez gimnazjalistów obraz przyszłego życia nie był zbyt optymistyczny – ujawniło się ograniczenie orientacji życiowych, nastawienie na przetrwanie, istnienie stereotypów i tradycyjnych podziałów ról oraz powielanie wzorów rodzinnych. Tendencję do ujawniania braku pomysłu na przyszłe życie przełamywały jedynie wypowiedzi uczniów o najwyższych średnich ocen i wywodzących się z rodzin o wysokim i średnim statusie socjoekonomicznym (odważne i ambitne plany, pierwiastki emancypacji). Większość gimnazjalistów prezentowała jednak orientacje zachowawcze na poziomie roszczeń, dla których charakterystyczne były: wczesne zakładanie rodziny, tzw. dobre małżeństwo (np. związek małżeński z bogatą osobą), tradycyjny podział rodzinnych ról oraz rezygnacja z aktywności zawodowej. |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, obszar wiejski, postawa, młodzież, planowanie |
TESE descriptors: |
lower secondary, rural area, attitude, youth, planning |
Publikacje: |
- Mikut, M. (2007). Obraz przyszłego życia wiejskich gimnazjalistów. Przegląd Pedagogiczny, 1, 123-134.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.