BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena zmiany przynależności narodowej przez polskich i niemieckich nastolatków
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Sylwia Wilberg
Abstrakt:

Celem badania było określenie oceny postępowania osoby zmieniającej przynależność narodową (młodzież polska i niemiecka). Hipotezy badawcze dotyczyły: indywidualnego zróżnicowania sądów jako wyrazu różnie zaawansowanej kompetencji poznawczej badanych nastolatków. Stopień zaawansowania kompetencji poznawczej powinien być przy tym taki sam w grupie polskiej i niemieckiej; odmiennych sądów w wypadku opuszczenia grupy „własnej” i grupy „obcej”. Od badanych polskich oczekiwano korzystniejszych ocen decyzji o zmianie przynależności narodowej z niemieckiej na polską niż z polskiej na niemiecką; oczekiwania wobec badanych niemieckich były dokładnie odwrotne. Badaniem objęto 173 uczniów klas siódmych i ósmych z Niemiec i 343 z Polski. Respondenci byli w wieku od 13 do 16 lat. Posłużono się metodą wzorowaną na zaawansowanych w rozwoju formalnym kwestionariuszowych metodach badania sądów moralnych. Spreparowano dwie wersje narodowo-historycznego dylematu (w języku polskim i niemieckim). Zdaniem 32% uczniów niemieckich można zmienić własną narodowość na inną (według 32% nie można, a 36% nie miało zdania na ten temat). Z kolei wśród polskiej młodzieży połowa uważała, że narodowości zmienić nie można, 20% było zdania, że można, a 30% nie odpowiedziało na to pytanie. Zarówno w kontekście aprobaty wobec zmiany przynależności narodowej, jak i w kontekście negacji takiego postępowania – młodzież z Polski i Niemiec największe poparcie wyrażała wobec argumentów podkreślających więzy rodzinne. Za pomocą analizy skupień wyodrębniono cztery wzorce oceny argumentów: pronarodowy, prekonwencjonalny, postkonwencjonalny oraz antynarodowy. Nie zaobserwowano związku istotnego statystycznie między wzorcem argumentacji a przynależnością narodową.

Deskryptory TESE: tożsamość kulturowa, historia, wartości obywatelskie, wychowanie obywatelskie, postawa, Niemcy
TESE descriptors: cultural identity, history, civic values, civics, attitude, Germany
Publikacje:
  • Wilberg, S. (1998). Ocena zmiany przynależności narodowej przez polskich i niemieckich nastolatków. Psychologia Wychowawcza, 5, 412-418.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"