BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena związku jakości snu z wybranymi osiągnięciami i obowiązkami studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Jadwiga Jośko-Ochojska, Janusz Kasperczyk, Jolanta Kasperczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ jakości snu na wyniki studentów w nauce i ich codzienną aktywność. W badaniu uczestniczyło 511 studentów trzeciego i czwartego roku ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. W badanej próbie było 31,5% mężczyzn i 68,5% kobiet. Do pomiaru jakości snu wykorzystano autorską Skalę Jakości Snu. Nieco ponad 40% studentów stwierdziło, że odczuwają senność podczas zajęć trzy razy w tygodniu, a nawet częściej. Odczuwana senność miała istotny związek z jakością snu, nie stwierdzono jednak istotnej zależności między odczuwaną sennością a średnią ocen uzyskiwanych podczas studiów. Blisko 30% ankietowanych przynajmniej raz w miesiącu zasnęło podczas zajęć. Okazało się, że studenci, którym nie zdarzała się drzemka w czasie zajęć akademickich, osiągali lepsze wyniki w nauce niż pozostali. 77 osobom brakowało energii na wykonywanie codziennych czynności trzy razy w tygodniu i częściej. Ten brak energii wiązał się z jakością snu, ale nie wpływał na średnią uzyskiwanych osiągnięć w nauce. Istotna zależność wystąpiła między liczbą źle przespanych nocy a średnią ocen – im więcej nocy studenci źle przesypiali, tym gorsza była ich średnia ocen. Jakość snu nie miała istotnego wpływu na otrzymywanie stypendium naukowego w całej badanej grupie. Jakość snu nie wpływała także na pracę w kole naukowym.

Autorskie słowa kluczowe: wyniki w nauce, studenci, uniwersytet medyczny, jakość snu
Author's Keywords: academic performance, students, medical university, sleep quality
Deskryptory TESE: student, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się, postępy w nauce, zdrowie
TESE descriptors: student, re-assessment, learning outcome, study progress, health
Publikacje:
  • Kasperczyk, J., Kasperczyk, J. i Jośko-Ochojska, J. (2013). Ocena związku jakości snu z wybranymi osiągnięciami i obowiązkami studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Annales Academiae Medicae Silesiensis, 3, 173-178.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"