Abstrakt: |
Badanie dotyczące opinii nauczycieli o systemie oceniania na lekcjach wychowania fizycznego objęło 336 nauczycieli WF-u, w tym 137 kobiet (41%) i 199 mężczyzn (59%) pracujących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na terenie województw wrocławskiego, wałbrzyskiego, legnickiego i leszczyńskiego. Największą reprezentację stanowiły nauczycielki i nauczyciele ze szkół podstawowych, a w grupie szkół ponadpodstawowych – techników. Średni staż pracy wynosił 16,4 lat, z dużym rozstępem od roku do 37 lat i przewagą osób ze stażem od pięciu do 20 lat. Znakomita większość badanych posiadała przygotowanie zawodowe na poziomie AWF-WSWF i SN-WF (98% w szkołach ponadpodstawowych i 95% w szkołach podstawowych). 50% badanych uznało dotychczasowy system oceniania za właściwy, 44% było odmiennego zdania, a 6% nie wyraziło żadnej opinii. 60% uczniów akceptuje ten system (choć jedynie 3,5% nauczycieli odpowiedziało, że zdecydowanie tak), 26% go nie akceptuje (1% nauczycieli odpowiedziało zdecydowanie nie), a 14% uczniów jest on obojętny. Odpowiadając na pytanie o przedmiot oceny (co oceniać?) i kryteria oceny (jak oceniać?), nauczyciele wyrazili raczej zgodnie zdanie, że pod uwagę biorą przede wszystkim: zaangażowanie, aktywność i systematyczność, sprawność fizyczną, umiejętności ruchowe, frekwencję, udział w zajęciach pozalekcyjnych, udział w zawodach sportowych i reprezentowanie szkoły, strój i higienę osobistą, wiadomości. Wystawiając ocenę, nauczyciele zwracają głównie uwagę na: postępy ucznia, wyniki testów i sprawdzianów oraz indywidualne możliwości ucznia. |