Tytuł badania: |
Ocena zasobu słownictwa u dzieci w wieku przedszkolnym – nowe narzędzie testowe |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Krzysztof Fronczyk, Ewa Haman, Aneta Miękisz |
Abstrakt: |
Nowo skonstruowany zestaw do oceny zasobu słownictwa dzieci w wieku przedszkolnym składał się z 497 plansz. Badanie, w którym wykorzystano nowe narzędzie, podzielono na dwie części. W pierwszej wzięły udział dzieci w wieku od czterech do sześciu lat; posłużono się kompletnym zestawem badawczym. W drugiej części badaniem objęto dzieci w wieku od dwóch do trzech lat; opracowano zmniejszoną pulę pozycji (łącznie 264). Przeanalizowano dane uzyskane od 351 dzieci z przedszkoli i żłobków w Warszawie i okolicach, Gdańsku, Ciechanowie i Serocku. W ramach badania przeprowadzono analizę poprawnych odpowiedzi i rodzajów popełnianych błędów. Na podstawie wyników badania opracowano nową, zrównoważoną pod względem wielu czynników wersję narzędzia. Wyniki badania pozwoliły jednak sformułować również wnioski dotyczące zmian rozwojowych i charakterystyki rozwoju słownikowego u badanych dzieci. Stwierdzono, że wraz z wiekiem powiększa się zasób słów – u dzieci w wieku 2-3 lat rośnie od 28% do 46%, ale w przypadku tej grupy wzrost nie następuje pomiędzy dwoma przedziałami wiekowymi; dynamika wzrostu nie jest zbyt duża. Natomiast w przypadku dzieci w wieku 4-6 lat dynamika rozwoju słownictwa jest wyraźna (od 52% do 71%). Odsetek rozumienia czasowników wynosił 37% w przypadku dzieci młodszych i 67% w przypadku starszych. Jeśli chodzi o rzeczowniki, poprawnych odpowiedzi udzieliło około 35% dzieci młodszych i 65% dzieci starszych. Odsetek poprawnych odpowiedzi dotyczących pytań o przymiotniki wyniósł około 35-36% w przypadku dzieci młodszych i 57% w przypadku starszych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
słownictwo, metoda oceniania, wiek przedszkolny |
Author's Keywords: |
vocabulary, assessment method, preschool age |
Deskryptory TESE: |
kompetencje językowe, rozwój dziecka, język, dziecko, inteligencja, ocenianie |
TESE descriptors: |
language skills, child development, language, child, intelligence, marking |
Publikacje: |
- Haman, E., Fronczyk, K. i Miękisz, A. (2010). Ocena zasobu słownictwa u dzieci w wieku przedszkolnym – nowe narzędzie testowe. Psychologia Rozwojowa, 1 21-45.
|