BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zastosowanie metod kształcenia wielostronnego w nauczaniu – uczeniu się binarnym w klasach 0-III
Typ badania: ewaluacyjne
Data: 1993 – 1995
Badacz: Jadwiga Sala
Abstrakt:

Celem badania był opis zastosowania metod kształcenia wielostronnego w nauczaniu – uczeniu się binarnym w klasach 0–III. Według przyjętej hipotezy badawczej możliwe było kompensowanie osiągnięć szkolnych minimalnych z języka polskiego za pomocą zastosowania metod kształcenia wielostronnego i nauczania – uczenia się binarnego, tj. tutorialnego. Materiał zebrano za pomocą następujących metod: pomiaru dydaktycznego, sondażu diagnostycznego (opinie rodziców na temat postępów dzieci w uczeniu się języka polskiego), analizy dokumentów pedagogicznych, metod statystycznych. W pierwszym etapie badania uczestniczyło łącznie 462 dzieci z klas 0–II, w tym 224 dziewczynki i 238 chłopców. W pierwszym etapie wyłoniono z badanej próby uczniów niespełniających minimalnych wymagań z języka polskiego. Dla uczniów tych zorganizowano zespoły dydaktyczno-wyrównawcze. W drugim etapie zatem znalazło się 97 osób, w tym 44 dziewczynki i 53 chłopców. Do zerówki uczęszczało dziewięciu respondentów, do klasy pierwszej 71, a do klasy drugiej – 17. W mieście żyło 48 uczniów, a na wsi – 49. Podczas zajęć wyrównawczych (łącznie sześć spotkań) zastosowano nauczanie – uczenie się binarne oraz metody kształcenia wielostronnego. W badaniu udział wzięło dodatkowo 24 nauczycieli nauczania początkowego i 441 rodziców. Struktura zajęć opierała się na następujących elementach procesu dydaktycznego: przyciągnięcie uwagi, poinformowanie ucznia o celach, pobudzenie przypominania warunków wstępnych, przedstawienie materiału bodźcowego, kierowanie przebiegiem uczenia się, wywoływanie zachowania wykonawczego, dostarczenie informacji zwrotnej, kontrola zachowania wykonawczego, wzmaganie trwałości i transferu. Okazało się, że uczniowie mieli największe trudności z opanowaniem takich umiejętności jak: wyodrębnianie zdań w opowiadaniu; rozpoznawanie zdań pytających; rozpoznawanie utworów zgodnych z aktualnym wykazem lektur (respondenci podawali błędny tytuł utworu, na który wskazywał obrazek); pisanie wyrazów typu sia, ciopie (uczniowie zmiękczali głoski za pomocą kreski zamiast litery i). Natomiast w klasie drugiej szkoły podstawowej uczniom udało się opanować wszystkie umiejętności niemal w całości. Badanie ewaluacyjne ujawniło, że po półrocznej pracy wyrównawczej uczniowie ze wszystkich badanych klas zwiększyli umiejętności minimalne z języka polskiego.

Deskryptory TESE: zaburzenia rozwoju języka, zajęcia wyrównawcze, polski, czytanie, pisanie, trudności w czytaniu, ortografia, trudności w nauce, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: language impairment, curriculum support, Polish, reading, writing, reading difficulty, spelling, learning difficulty, school starting age
Publikacje:
  • Sala, J. (1996). Zastosowanie metod kształcenia wielostronnego w nauczaniu – uczeniu się binarnym w klasach 0-III. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 9, 69-84.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"