BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zastosowanie elementów metody Marii Montessori w kształceniu przedszkolnym dzieci z wadą słuchu
Data: październik 2006 – marzec 2007
Badacz: Magdalena Kania, Joanna Szymańska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja wpływu elementów metody Marii Montessori na rozwój dzieci z wadą słuchu. Próbę badawczą stanowiło siedmioro pięcio- oraz sześciolatków z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabosłyszących w Warszawie. Wszystkie dzieci były wyposażone w techniczne środki korekcyjne (aparaty słuchowe lub implanty ślimakowe). Przed przystąpieniem do części właściwej badania za pomocą specjalnie skonstruowanego testu zmierzono postępy przedszkolaków w nabywaniu umiejętności z zakresu praktycznego życia (w tym: orientacja w schemacie ciała, rozróżnianie podstawowych barw, umiejętność wiązania sznurowadeł, umiejętność zachowania porządku i umiejętność przelewania płynów), sensoryki (rozumienie pojęć duży/mały, gruby/cienki, długi/krótki, głośny/cichy itd.), języka polskiego (rozpoznawanie i nazywanie liter pisanych, pisanie liter, czytanie ze zrozumieniem) oraz matematyki (liczenie, dodawanie, odejmowanie, pisanie cyfr). Następnie cztery razy tygodniowo przez zegarową godzinę wprowadzano Montessoriańskie pomoce rozwojowe. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że największym sukcesem dzieci było nabycie umiejętności rozpoznawania i nazywania barw (w najwyższym stopniu opanowała ją aż piątka badanych). Tak samo licznie nabytą kompetencją okazało się przelewanie płynów. Stwierdzono ponadto znaczny postęp w rozwoju umiejętności liczenia. Zaobserwowano także rozwój umiejętności orientacji w schemacie ciała oraz kompetencji zachowania porządku; utrwalenie chwytu pęsetowego, a także biegłość w pojmowaniu ciągów przyczynowo-skutkowych. Sześcioro dzieci po zakończonym badaniu rozróżniało i rozumiało wszystkie testowe pojęcia (duży/mały, gruby/cienki, długi/krótki, głęboki/płytki, głośny/cichy). Odnotowano również pozytywny wpływ wprowadzonych metod na rozwój dziecięcego liczenia, dodawania, odejmowania, pisania cyfr, intuicji geometrycznych oraz operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałości ilości nieciągłych.

Deskryptory TESE: upośledzenie słuchu, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wychowanie dziecka, metoda aktywizująca, rozwój dziecka, umiejętności podstawowe, pisanie, czytanie, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: hearing impairment, transition from pre-primary to primary education, child rearing, activity method, child development, basic skills, writing, reading, school starting age
Publikacje:
  • Kania, M. i Szymańska, J. (2007). Zastosowanie elementów metody Marii Montessori w kształceniu przedszkolnym dzieci z wadą słuchu. Szkoła Specjalna, 4, 269-278.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"