Obserwuj
Tytuł badania: |
Religia w szkole – wybór rodziców czy uczniów? |
Instytucja: |
|
Data: |
1 kwietnia 1995 – 4 kwietnia 1995 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii rodziców i uczniów na temat nauczania religii w szkołach. W badaniu wzięło udział 1112 Polaków powyżej 16. roku życia. Posłużono się metodą wywiadu. W opinii respondentów o udziale dziecka na lekcjach religii w szkole podstawowej powinni decydować rodzice (52% wskazań), w dalszej kolejności – dzieci i rodzice (31%). 12% respondentów twierdziło, że religia powinna być przedmiotem obowiązkowym, a 4% uznało, że same dzieci powinny decydować o tym, czy chcą chodzić na religię, czy nie. 1% badanych nie miało zdania na ten temat. Jeśli chodzi o starszych uczniów – tu odsetek badanych, którzy przyznaliby dzieciom prawo decydowania o uczęszczaniu na religię był większy i wyniósł 42%. 8% badanych uważało, że religia powinna być obowiązkowa w szkołach średnich. 15% twierdziło, że to rodzice powinni decydować o tym, czy ich dziecko uczęszczające do szkoły średniej będzie chodziło na lekcje religii. 34% przerzuciłoby tę decyzję na dzieci i rodziców jednocześnie. Wśród osób, które uważały, że to rodzice powinni decydować o udziale dzieci w lekcjach religii, przeważały osoby bardzo religijne i regularnie praktykujące. Przekonanie o słuszności postępowania Kościoła towarzyszyło poglądom mniej liberalnym na temat praw ucznia do decydowania o udziale w lekcjach religii. |
Deskryptory TESE: |
religia, katolicyzm, przedmiot nauczania, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, uczeń |
TESE descriptors: |
religion, Catholicism, curriculum subject, parent participation, parent-school relation, pupil |
Publikacje: |
- TNS OBOP. (1995). Religia w szkole – wybór rodziców czy uczniów? Pobrane z http://www.tnsglobal.pl/archiwumraportow/1995/04/03/religia-w-szkole-wybor-rodzicow-czy-uczniow/#more-635
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.