Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy religia powinna odbywać się w szkole, czy może w specjalnych salach przy kościele. Badanie przeprowadzono wśród uczniów klas maturalnych i przedmaturalnych z liceów ogólnokształcących w Lublinie i szkół zawodowych. 53,7% uczniów uważało religię za zwyczajną lekcję szkolną, za wyjątkową – 27,3%. Aż 61,1% badanych chciało usunięcia katechezy z programu szkolnego. 35,1% respondentów wolało, żeby katechezę w programie szkolnym utrzymać w ówczesnym wymiarze godzin. Decyzję wprowadzenia katechezy do szkoły uznało za niepotrzebną aż 68,2% licealistów. 73% uczniów nie chciało wprowadzenia oceny z religii do świadectwa szkolnego. 70% badanych uznało, że obecność religii w nauczaniu szkolnym świadczyła o dominacji Kościoła. 50% uczniów uważało, że obecność katechety nie miała żadnego wpływu na atmosferę w szkole.73,1% badanych odnosiło się do katechetów tak samo jak do innych nauczycieli. Badanie pokazało także, że uczniowie są rozczarowani lekcjami religii, które najczęściej ograniczały się do studiowania katechizmu katolickiego. |