BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz siebie u uczniów z trudnościami w nauce szkolnej w zależności od płci
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Stanisława Tucholska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był obraz siebie wśród uczniów z trudnościami w nauce szkolnej – w zależności od płci. W badaniu uczestniczyło 84 uczniów, w tym 41 dziewcząt i 43 chłopców z klas VI–VIII szkoły podstawowej. Badanych podzielono na dwie grupy ze względu na płeć. Respondentów dobrano na podstawie ich niepowodzeń szkolnych – średnia ocen rocznych z podstawowych przedmiotów w granicach wyników dostatecznych. Do zebrania materiału wykorzystano polską wersję skali Piers-Harris. Kwestionariusz zawierał następujące skale: wskaźnik ogólny (dotyczący pozytywnego obrazu siebie), zachowanie, status intelektualny i szkolny, wygląd zewnętrzny i sprawność, lęk, popularność, szczęście i satysfakcja. Wskaźnik ogólny w obu grupach badanych mieścił się w obszarze wartości przeciętnych. Chłopcy okazali się nieco bardziej skłonni do pozytywnej globalnej samooceny niż dziewczęta. Uczennice miały na ogół zaniżony obraz siebie, niższą samoocenę i samoakceptację. Dziewczęta osiągnęły znacznie niższe wyniki niż chłopcy (różnica istotna statystycznie) w skalach: wygląd zewnętrzny, sprawność fizyczna, lęk oraz popularność. Uczennice ujawniły tendencję do niższej samooceny niż chłopcy w zakresie zadowolenia i poczucia satysfakcji (różnica nieistotna statystycznie). Wyniki w skalach zachowania i statusu intelektualnego były zbliżone w obu grupach. Uczniowie na ogół oceniali swoje zachowanie w umiarkowanym stopniu krytycznie, a zdecydowanie negatywnie wypowiadali się na temat swoich możliwości intelektualnych. Respondenci z obu grup nie czerpali żadnej satysfakcji z nauki, nie oceniali optymistycznie swojego powodzenia w przyszłości. Większość badanych, zarówno wśród chłopców, jak i dziewcząt, wykazywała niechęć do nauki, szkoły i odrabiania lekcji. Chłopcy na ogół akceptowali swój wygląd zewnętrzny, sprawność fizyczną i możliwości przywódcze. Dziewczęta w tej kwestii były bardziej samokrytyczne, uważały też siebie za nieszczęśliwe częściej niż chłopcy.

Deskryptory TESE: płeć, samoocena, płeć żeńska, płeć męska, trudności w nauce, pewność siebie, niepowodzenie szkolne
TESE descriptors: gender, self-evaluation, female, male, learning difficulty, self-confidence, school failure
Publikacje:
  • Tucholska, S. (1998). Obraz siebie u uczniów z trudnościami w nauce szkolnej w zależności od płci. Psychologia Wychowawcza, 1, 37-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"