Abstrakt: |
Przedmiotem analizy były 32 dokumenty strategiczne, zebrane z wszystkich województw. Dokumentacja zawierała: 12 typowych strategii, osiem kierunków (programów) polityk, dziewięć części oświatowych, ogólnych, powiatowych strategii rozwoju, dwa projekty strategii, dokument, który dotyczył oświaty, natomiast nie był strategią powiatową, oraz strategię, która utraciła aktualność. Większość badanych dokumentów przygotowano na użytek wewnętrzny przez Urzędy Powiatowe oraz jednostki organizacyjne powiatu. Na podstawie analizy ogólnej wyciągnięto wniosek, że praktyka posiadania oświatowych dokumentów strategicznych przez powiaty jest rzadko stosowana. Na łączną liczbę 379 powiatów zidentyfikowano tylko 19 aktualnych strategii/programów oświatowych w formie odrębnych dokumentów. Było to jedynie 5% wszystkich powiatów w Polsce, w dodatku dokumenty strategiczne zazwyczaj prezentowały niską jakość – zaledwie osiem strategii uznano za profesjonalne, spełniające pewne standardy, np.: uwzględnienie analiz i diagnoz, przejrzyste sformułowanie celów, jasne i szczegółowe przedstawienie sposobu realizacji, umożliwiające ich monitorowanie. |