|
|
Tytuł badania: | Analiza potrzeb użytkowników internetu |
Instytucja: | |
Data: | [2009] |
Badacz: | Rafał Machul, Eryk Orłowski |
Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiły: metody wyszukiwania informacji w internecie; wykorzystanie portali w poszukiwaniu informacji niezbędnych w procesie edukacji; oczekiwania w zakresie zawartości serwisów związanych z edukacją; wyobrażenia na temat korzystania z portalu edukacyjnego; kategorie informacji poszukiwane przez poszczególne grupy odbiorców. Do zebrania materiału badawczego posłużono się indywidualnym wywiadem pogłębionym IDI. Badaniem objęto 100 osób, w tym: 50 nauczycieli, 32 uczniów oraz 18 rodziców. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wszystkie grupy respondentów korzystały z internetu codziennie (stosunkowo najrzadziej siecią posługiwali się rodzice). Wszyscy badani wykorzystywali również internet (TIK) do wyszukiwania informacji o tematyce ogólnej. Do najczęściej odwiedzanych portali informacyjnych należały: Onet, WP oraz Nasza Klasa (wśród uczniów popularnością cieszyły się także: YouTube, Grono oraz Fotka.pl). Wykazano, że respondenci znajdowali informacje przede wszystkim za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Ustalono, że uczniowie mieli znacząco wyższy poziom wiedzy oraz doświadczenia w posługiwaniu się siecią na co dzień. Odnotowano również, że pozytywnie odnosili się do możliwości korzystania z platformy interaktywnej w kontaktach z nauczycielami.
|
Deskryptory TESE: | Internet, portal internetowy, korzystanie z Internetu, dostęp do Internetu, kształcenie pozaformalne, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: | Internet, website, Internet usage, Internet access, non-formal learning, ICT |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.