BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykształcenie – szansa na sukces czy przeżytek?
Instytucja:
Data: 29 stycznia 2000 – 31 stycznia 2000
Badacz:
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy Polaków wobec wykształcenia. W sondażu uczestniczyło 1111 osób powyżej 15. roku życia. Posłużono się metodą wywiadu. 86% respondentów uważało, że warunkiem koniecznym do udanego życia jest satysfakcjonujące życie rodzinne, a zdaniem 74% ludzka życzliwość. Dla 65% badanych jest to zdobycie wykształcenia (niezbyt ważne dla 3% badanych, ważne, ale niekonieczne dla 31%). Za warunek udanego życia ciekawą pracę uznało 57% respondentów, a dostatek – 52%. Wśród osób doceniających wartość wykształcenia byli przede wszystkim: badani w wieku od 15 do 19 lat (83%), respondenci o poglądach centroprawicowych (77%), centrolewicowych (71%), z wyższym wykształceniem (73%), średnim (72%) i mieszkańcy wschodniej Polski (71%). W opinii 52% respondentów ludzie wysoko wykształceni różnią się od innych (w tym 15%: zdecydowanie się różnią). 54% badanych do czynników różnicujących zaliczyło inteligencję, mądrość i wiedzę, 34% kulturę i obycie towarzyskie, 29% status, pozycję społeczną i większe możliwości pracy oraz wyższych dochodów, 9% większą zaradność i operatywność. W opinii 19% badanych wyższe wykształcenie sprzyjało także posiadaniu takich negatywnych cech jak: zarozumialstwo, wywyższanie się i brak życzliwości. 73% badanych było zdania, że nie wszyscy młodzi zdolni ludzie mają równe szanse, by zdobyć wyższe wykształcenie (23%: raczej mają równe szanse). Na opinię o nierówności szans wpływały takie czynniki jak: zainteresowanie sprawami politycznymi (87% osób deklarujących zainteresowanie wyrażało ten pogląd), wiek (80% w wieku 30–39 lat i 77% w wieku 40–49 lat). 90% respondentów twierdziło, że większe szanse na zdobycie wyższego wykształcenia mają zamożni młodzi, pochodzący z bogatych rodzin. 25% uważało, że większe szanse ma młodzież z dużych miast i z miast, w których funkcjonują wyższe uczelnie. 19% z kolei było przekonanych, że większe szanse mają ludzie związani z rządzeniem, na wysokich stanowiskach, dzieci rodziców mających protekcje i układy, dzieci dyrektorów, polityków, prominentów. 73% respondentów chciałoby, aby ich córki uzyskały wyższe wykształcenie (69%: synowie). Im wyższe wykształcenie i im lepsza ocena własnej sytuacji materialnej, tym częściej wyrażana chęć, by syn albo córka ukończyli studia.

Deskryptory TESE: absolwent, absolwent szkoły wyższej, postawa wobec szkoły, dostępność oświaty, dyskryminacja, równość szans
TESE descriptors: school leaver, graduate, attitude towards school, access to education, discrimination, equal opportunity
Publikacje:
  • TNS OBOP. (2000). Wykształcenie – szansa na sukces czy przeżytek? Pobrane z http://obop-arch.tnsglobal.pl/archive-report/id/253
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"